لینک های دسترسی

Breaking News

توقف صدور ویزۀ ایران در هرات


قونسلگری جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣٦٥ هجری شمسی در هرات افتتاح گردیده است.
قونسلگری جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣٦٥ هجری شمسی در هرات افتتاح گردیده است.

تصمیم متوقف ساختن روند توزیع ویزه از جانب مقام های ایرانی بعد از آن اتخاذ شده است که اداره شاروالی هرات برای انکشاف سرک اصلی این ولایت، موانع کانکریتی مقابل این مرکز دیپلماتیک را تخریب کرده است.

اداره شاروالی ولایت هرات روز پنجشنبه برای تطبیق ماستر پلان شهری، تمام موانع امنیتی قنسولگری کشور ایران در این ولایت را تخریب کرد. و این موضوع با واکنش شدید مقام های ایرانی در این ولایت روبرو شد.

محمود افخمی رشیدی سرقنسول کشور ایران در هرات روز جمعه در کنفرانسی خبری، این اقدام اداره شاروالی را خودسرانه خوانده، خواهان بررسی جدی این موضوع از سوی مقام های افغان و پرداخت غرامت شد.

آقای رشیدی به خبرنگاران گفت تخریب موانع امنیتی این نماینده گی سیاسی بدون هماهنگی قبلی با آنها صورت گرفته که عملی مغایر با قوانین دیپلماتیک است.

قنسول کشور ایران در هرات میگوید این حرکت مسوولان اداره شاروالی باعث شده تا دستگاه های شان آسیب ببیند و آنان روند توزیع ویزه به شهروندان افغان را متوقف کنند " ... ما یادداشت رسمی هم به تهران و هم به کابل داده ایم و در کابل سفیر ما با مقامات طراز اول وارد گفتگو شده و این اقدام که صورت گرفت متاسفانه اولین آسیب را مردم خواهند خورد یعنی ما خدمات ویزه را قطع کردیم."

مقام های محلی در ولایت هرات نیز این اقدام اداره شاروالی را خودسرانه میخوانند.

احسان الله حیات سخنگوی والی هرات میگوید برای تحقیق در این مورد هیتی را تعیین نموده تا متخلفین را به ارگان های عدلی و قضایی معرفی نمایند.

اما مسوولان اداره شاروالی هرات میگویند از یک هفته به این سو و از مجرای ریاست ارتباط خارجه موضوع را با مقام های ایرانی در این ولایت در میان گذاشته بودند.

وحید زیارتجایی، مدیر اجرایی اداره شاروالی هرات میگوید آنها بمنظور تطبیق ماستر پلان شهری و انکشاف جاده مرکزی شهر دست به عقب نشینی پیاده رو مقابل قنسولگری کشور ایران زده اند که ملکیت اصلی این اداره میباشد.

آقای زیارتجاهی، همچنان میگوید مقام های ایرانی خواهان اخذ ملکیتی جدید در ولایت هرات شده بودند که از صلاحیت اداره آنها خارج است.

باشنده گان ولایت هرات نیز از انکشاف سرک مرکزی این ولایت توسط اداره شاروالی استقبال کرده میگویند نباید هیچ تفاوتی بین اتباع افغانستان و خارجی در تطبیق ماستر پلان شهری از سوی حکومت این کشور صورت گیرد.

طرح عقب نشینی و انکشاف سرک مرکزی ولایت هرات یکی از اولویت های اداره شاروالی برای انکشاف شهری این ولایت میباشد که از یک ماه به این سو کار آن آغاز شده است.

خلیل نورزایی رادیو آشنا صدای امریکا هرات

XS
SM
MD
LG