لینک های دسترسی

Breaking News

مصارف نظامی جهان به بالاترین سطح رسید


ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ میلادی به تنهایی ۳۶ درصد مصارف دفاعی جهان را داشت
ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ میلادی به تنهایی ۳۶ درصد مصارف دفاعی جهان را داشت

یک مرکز پژوهشی گزارش می دهد که در سال ۲۰۱۸ میلادی، برای نخستین بار مصارف نظامی پس از جنگ سرد در جهان، به بالاترین سطح خود رسید.

انستیتوت بین المللی تحقیقات صلح استکهلم در گزارش سالانۀ خود گفته است که ایالات متحده و چین، دو بزرگترین اقتصاد جهان، بیشترین مصارف نظامی را در سطح جهان داشته است.

بر اساس این گزارش، مجموعۀ مصارف نظامی در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۱.۸۲ تریلیون دالر امریکایی می رسد و این رقم ۲.۶ در صد افزایش مصارف نظامی را در مقایسه سال ۲۰۱۷ نشان می دهد.

آمار مصارف نظامی کشور های جهان از سال ۱۹۸۸ میلادی به این سو—یعنی از زمانیکه جنگ سرد به پایان خود می رسید، همواره به دسترس قرار گرفته است و این نخستین بار است که مصارف نظامی در سطح جهان به بالاترین سطح رسیده است.

مصارف نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ میلادی با ۴.۶ در صد افزایش به ۶۴۹ میلیارد دالر رسید و امریکا در این سال بیشترین مصارف نظامی را در سطح جهان داشت،یعنی ۳۶ در صد مصارف نظامی همه کشور های جهان.

به عبارۀ دیگر، مصارف نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ میلادی، معادل مجموعۀ مصارف نظامی هشت کشور بزرگ و پرقدرت جهان بود.

پس از امریکا، چین با افزایش پنج در صد مصارف نظامی، بزرگترین مصارف نظامی را در سطح جهان داشته است و در مجموعۀ مصارف نظامی آن کشور به ۲۵۰ میلیارد دالر رسید. چین در ۲۴ سال پیهم، همواره مصارف نظامی خود را افزایش داده است.

پس از امریکا، چین با مصرف ۲۵۰ میلیارد دالر، بیشترین مصارف نظامی را در ۲۰۱۸ داشت
پس از امریکا، چین با مصرف ۲۵۰ میلیارد دالر، بیشترین مصارف نظامی را در ۲۰۱۸ داشت

نان تیان، یک پژوهشگر بخش مصارف نظامی، می گوید که ایالات متحده و چین در سال ۲۰۱۸ میلادی، حدود ۵۰ در صد مصارف نظامی جهان را داشتند.

سایر کشور هایی که بیشترین مصارف نظامی را داشتند، اما در سال گذشته مصارف شان کاهش یافت به ترتیب شامل عربستان سعودی، هند، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آلمان، جاپان، و کوریای جنوبی می شود.

با وجود افزایش مصارف نظامی در سطح جهان، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، همواره کشورهای عضو پیمان ناتو را به خاطر کاهش مصارف نظامی نقد کرده است. به گفتۀ رئیس جمهور ترمپ، اعضای پیمان ناتو به خصوص آلمان در قسمت اختصاص و مصرف دو در صد عاید ناخالص شان در بخش دفاعی ناکام مانده اند.

آمار نشر شده نشان می دهد که مصارف دفاعی و نظامی آلمان که بزرگترین اقتصاد در اروپا است، در سال ۲۰۱۸، مجموعاً به ۱.۲ در صد عواید ناخالص آن کشور می رسید.

بریتانیا و فرانسه، دو اقتصاد بزرگ دیگر در اروپا، به ترتیب در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱.۸ و ۲.۳ در صد عواید ناخالص شان را صرف مصارف دفاعی کردند.

XS
SM
MD
LG