لینک های دسترسی

Breaking News

وضعیت تورخم هنوز هم شکنند است


مرزبانان افغان و پاکستانی هنوز هم در تورخم دست به ماشه اند.
مرزبانان افغان و پاکستانی هنوز هم در تورخم دست به ماشه اند.

درگیری میان نیروهای سرحدی افغان و پاکستانی در شهرک مرزی تورخم حدود ساعت هفت شام گذشته یک بار دیگر شعله‌ور شد و پس از سه ساعت پایان یافت که در نتیجه یک پولیس سرحدی افغان کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

به گفتۀ مقامات امنیتی، شام گذشته میان دو طرف برای پانزده دقیقه آتش‌بس رسمی برقرار گردیده بود؛ اما ساعت سه بامداد نقض شد.

محمدایوب حسین‌خیل درستیزوال قوای سرحدی در شرق افغانستان تأیید کرد که ساعت سه بامداد امروز بار دیگر میان دو طرف نبرد شدید ادامه داشت. آقای حسین‌خیل افزود که به طرف مقابل نیز تلفات سنگینی وارد شده است؛ اما اردوی پاکستان در مورد زیان‌های جانی درگیری‌های تازه چیزی نگفته اند.

اردوی پاکستان قبلاً کشته‌شدن علی جوادخان یک جگرن اردو را در نبرد با نیروهای امنیتی افغان و زخمی‌شدن دست کم یازده تن را که اکثراً افراد ملکی گفته شده، تأیید کرده است.

شب گذشته جنرال راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان در مراسم تدفین علی جوادخان در کویته شرکت کرد.

نواز شریف صدراعظم پاکستان به کشته‌شدن علی جوادخان احترام گذاشته و او را قربانی تجاوز خوانده است. آقای شریف گفته که او برای دفاع از وطن قربانی داده است.

از سه روز گذشته تا کنون در این جنگ، سه پولیس سرحدی از جانب افغانستان کشته و ۲۳ تن دیگر زخمی شده اند.

ضیاالرحمان حسرت خبرنگار صدای امریکا در محل گفت که وضعیت تورخم تا حدی آرام است و در سرک‌های شهرک تورخم نسبت به روزهای گذشته تردد موترها دیده می‌شود.

شماری از تاجران از ترس جنگ، انتقال اموال شان را از شهرک تورخم آغاز کرده اند. نیروهای امنیتی نیز اسلحه به دوش دارند و برای جنگ احتمالی که هر آن ممکن است از سر گرفته شود، آماده‌گی می‌گیرند.

آثار جنگ قبلی هنوز در چهرۀ سربازان هویدا است، عرق بر جبین و گرد میدان نبرد روی صورت‌های شان نشسته است.

کمیساری افغان در تورخم بار دیگر هدف گلوله‌های راکت اردوی پاکستان قرار گرفته و از طرف مقابل شب گذشته یک پوسته آتش گرفته است.

مقامات نیروهای سرحدی افغان، گزارش‌های رسانه‌های پاکستانی مبنی بر تصرف یک پوستۀ سرحدی افغان از سوی اردوی پاکستان را رد کردند.

ایوب حسین‌خیل قوماندان جنگ گفت که پوسته جانب مقابل آتش گرفت و برای مدت کوتاهی مرزبانان پاکستانی‌ موضع خویش را رها کرده بودند.

وضعیت در تورخم نسبت به روزهای گذشته آرام است، اما هر لحظه امکان درگیری میان مرزبانان افغان و پاکستانی وجود دارد.

تأکید روی راه حل دیپلماتیک

در حالی که حکومت افغاستان دفاع از خاک و مردم افغانستان را مسؤولیت خود می‌داند؛ ولی می‌گوید که می‌خواهد این جنجال از طریق دیپلماتیک حل گردد.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت، عرف بین‌المللی ایجاب می‌کند، هرگاه میان کشورها مشکلی پیش می‌آید باید از طریق دیپلماتیک حل گردد.

در همین حال شورای ملی افغانستان نیز روز چهارشنبه با نشر اعلامیه‌ای حمایت خود را از نیروهای امنیتی افغان در تورخم بیان کرد؛ اما از وزارت خارجۀ این کشور خواست که برای حل جنجال کنونی با پاکستان، روش‌های دیپلوماتیک را جستجو کنند.

در این اعلامیه آمده است "از جوامع بین‌المللی به ویژه وزارت خارجۀ افغانستان می‌خواهیم که جنگ و خشونت‌های کنونی را بر اساس اصول مثبت دیپلوماتیک، بر اساس حفظ منافع ملی و منطقه‌یی و بر بنیاد گفتگوهای مثبت میان دو طرف حل شود تا سبب آرامش مردم و کاهش احساسات تنش‌زا گردد".

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در صفحۀ فیس‌بوک خود از نیروهای افغان در تورخم حمایت کامل کرده است. آقا کرزی در صفحۀ خود نوشته است "در جنگ تورخم از نیروهای ملی افغان، مردانگی اولاد وطن‌دوست و احساسات ملی حمایت قاطع می‌کنم، جنگ کنونی برای مردم افغانستان و پاکستان به جز از زیان‌های مالی و جانی، چیزی دیگری ندارد".

ملا عبدالسلام ضعیف سفیر دورۀ حاکمیت طالبان در اسلام‌آباد در صفحۀ تویترش، ایجاد تأسیسات نظامی در امتداد خط دیورند را، عامل منازعۀ بیشتر میان افغانستان و پاکستان خوانده است".

او نوشته است "ایجاد تأسیسات ناقانون در امتداد خط فرضی و ظالمانۀ دیورند در تورخم، باعث درگیری و خونریزی می‌گردد".

از سوی دیگر برخی باشنده‌گان هلمند و تخار امروز در حمایت از نیروهای امنیتی افغان و برضد پاکستان مظاهره کردند.

XS
SM
MD
LG