لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان همکاری اسلامی: علمای جهان اسلام علیه منع تحصیل دختران توسط طالبان متحد شوند


نمای بیروی ساختمان سازمان همکاری اسلامی
نمای بیروی ساختمان سازمان همکاری اسلامی

سازمان همکاری اسلامی خواستار اتحاد علمای دینی جهان اسلام در برابر تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان شده است.

بر اساس معلومات سازمان همکاری اسلامی، حسین ابراهیم طه، سرمنشی این سازمان، روز پنجشنبه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) از انجمن بین‌المللی فقه اسلامی خواست تا علیه این تصمیم علما و مراکز دینی جهان اسلام یک کمپاین وحدت برای تشویق زنان به تحصیل راه‌اندازی کنند.

آقای ابراهیم طه، در نشست آنلاین مجمع بین‌المللی فقه اسلامی، تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران را خلاف شریعت خواند.

سرمنشی سازمان همکاری اسلامی، همچنان گفته است که تصمیم ممنوعیت تحصیل دختران و زنان منجر به افزایش برداشت نادرست از اسلام واقعی می‌شود.

او گفت: "تصمیم حکومت طالبان مبنی بر جلوگیری از تحصیل دختران در پوهنتون‌ها و برکناری استادان زن از بست‌های علمی به دلیل خلاف شرع، آخرین موردی است که فقه توسط اکادمی بررسی شده است".

او افزود که در جولای گذشته، هیاتی از علمای دینی کشورهای اسلامی در سفر خود به کابل با مقامات طالبان درباره حقوق زنان گفتگو کرده بودند.

حدود دو هفته پیش، ندا محمد ندیم،‌ سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، طی نامه‌ای به پوهنتون‌های "دولتی و خصوصی" دستور داده بود که "بر اساس تصمیم کابینه... تحصیل زنان تا اطلاع ثانوی متوقف شده است".

چند روز بعد از این دستور، او "بی‌حجابی، سفر بدون محرم شرعی، منکرات، فعالیت‌ خوابگاه‌های دختران و صنوف مختلط درسی دختران و پسران" را به عنوان دلایل تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها مطرح کرد.

این اقدام حکومت طالبان واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج افغانستان برانگیخت، از جمله عربستان سعودی، قطر، ترکیه، ایران، مالزیا، امارات متحده عربی، ایالات متحده امریکا، سازمان ملل متحد و بسیاری دیگر از سازمان‌های بین‌المللی، تصمیم حکومت طالبان را محکوم کرده و خواهان لغو آن شده بودند.

این در حالی است که شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان اخیراً گفته است که درهای پوهنتون‌ها و مکاتب به روی دختران افغان تا اول سال آیندۀ خورشیدی باز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG