لینک های دسترسی

Breaking News

نشست چهره‌های مخالف طالبان در اتریش برگزار شد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

شماری از چهره های مخالف طالبان، به شمول احمد مسعود، رهبر جبهۀ مقاومت افغانستان امروز ۲۴ اپریل (چهارم ثور) در ویانا، پایتخت اتریش، گرد هم آمده و در دومین کنفرانس ویانا در بارهٔ افغانستان اشتراک کردند.

بر اساس گزارش‌ها، حد اقل ۳۰ نفر از چهره های مخالف طالبان، به شمول مقام‌ها و اعضاى حكومت و پارلمان پیشین افغانستان، علما، روشنفكران، دپلومات‌ها، شخصيت‌هاى اكادميك و روزنامه‌‌نگاران در اين كنفرانس اشتراك دارند.

جزییات مباحث این کنفرانس تا هنوز نشر نشده اما پیش از این، جبهۀ مقاومت افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که "تمركز كنفرانس بيشتر روى تقویت اعتمادسازی در میان جریان‌‌ها و فعالان سیاسی، مدنی و نظامی مخالف طالبان، ادامه و گسترش مقاومت برای آزادی افغانستان، افزایش فشار بر طالبان و حامیان آنها و طرح بیون رفت از بحران كنونى خواهد بود.''

عبدالرحیم سعیدی، تحلیلگر سیاسی مستقر در ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که با در نظر داشت اختلافات دیرینه میان رهبران حکومت پیشین افغانستان، نشست ویانا به تنهایی قادر نخواهد بود تا مخالفان طالبان را به یک موقفگیری واحد برساند، اما تاکید کرد که این گونه نشست‌ها ممکن آغازی برای وحدت نظر میان جناح‌های مختلف سیاسی و نظامی ضد طالبان باشد.

سعیدی گفت:‌ "طالبان در کم و بیش ۲۰ ماه گذشته نشان دادند که به هیچ وجه قادر نیستند و یا نمی‌خواهند یک حکومت فراگیر و مسوول ایجاد کنند که حداقل خدمات را برای مردم فراهم کند. بنابراین، نیاز است تا سیاستمداران ضد طالبان با کنار گذاشتن اختلافات شان، روی یک دیدگاه واحد و استراتیژی مشترک کار کنند که در نهایت منتج به ایجاد حکومتی شود که نه تنها مورد قبول مردم افغانستان، بلکه جامعه بین المللی نیز باشد."

اما سید زمان هاشمی، تحلیلگر سیاسی مستقر در بریتانیا، نسبت به این گونه نشست‌ها خوش‌بین نیست، زیرا به گفتهٔ او، تجارب چندین دههٔ گذشته در افغانستان نشان می‌دهد که دشمن مشترک همیشه مخالفان را گردهم آورده، اما پیامد آن برای مردم افغانستان مطلوب نبوده است.

هاشمی با اشاره به کنار آمدن جناح‌های سیاسی افغانستان در چند دههٔ گذشته گفت:‌ "به مجردیکه دشمن مشترک ازبین میرفت، این احزاب و جبهه‌ها به جنگ خونین در میان خویش آغاز می‌کردند که تاریخ افغانستان پر از چنین رویداد‌ها است. اینبار هم نه این اشخاص متفاوت اند و نه هم شرایط."

هاشمی بدون ذکر چهره‌های سیاسی نظامی مخالف طالبان افزود:‌‌ "همین اشخاص و افراد تا دیروز بروی تعین رهبری حزب خویش دست به سلاح برده و به مخاصمه می پرداختند و وجود دشمن مشترک و از هم پاشی کشور رهبران و سیاسیون فراری و شکست خورده را گرد هم آورده است که بعد از پیروی همان اختلافات و مخاصمات و دشمنی و بازی با سرنوشت مردم بیچاره افغانستان ادامه خواهد داشت. آزموده را آزمودن خطاست."

XS
SM
MD
LG