لینک های دسترسی

Breaking News

ضیا مسعود: غنی حق عزل مرا ندارد


رئیس جمهور غنی روز دوشنبه با صدور فرمانی، احمد ضیا مسعود را از وظیفه اش عزل کرد
رئیس جمهور غنی روز دوشنبه با صدور فرمانی، احمد ضیا مسعود را از وظیفه اش عزل کرد

احمد ضیا مسعود، می‌گوید مشارکت وی در ساختار حکومت وحدت ملی افغانستان، در نتیجۀ تعهد کتبی بوده که بر اساس آن رئیس جمهور غنی، حق عزل او را ندارد.

آقای مسعود، از رئیس جمهور غنی میخواهد تا فرمان خویش را مبنی بر عزل وظیفوی وی، بازپس گیرد.

آقای مسعود که در یک کنفرانس خبری در کابل، در واکنش به عزل او از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، صحبت می‌‎کرد، گفت "نظر به همان تعهدات کتبی، خصوصیاتی که در تشکیل حکومت وحدت ملی وجود دارد، رئیس جمهور هیچ این حق را ندارد که مثلأ من را از موقف ام عزل کند".

آقای مسعود افزود که این فرمان، زمینۀ بی ثباتی را در کشور مهیا می‌سازد. او فرمان رئیس جمهور غنی را مبنی بر عزل خویش، "فاقد معنا و محتوا" خواند.

آقای مسعود گفت "همه گی اخطار می‌دهند که اگر حکومت در این قسمت اشتباه کرده یا اشتباه خود را پس گیرد یا اینکه آنها هرچه دل شان شد، شاید کارهای را انجام دهند، که اکنون ما از آن جلوگیری می‌کنیم و فعلأ ما همه را گفتیم که در جاهای خود باشند".

او تأکید کرد که برای دریافتن راه حل معقول، با طرفداران شان در حالی مشوره و رای‌زنی، اند.

آقای مسعود گفت دلیل عزل وظیفوی خویش، را نمی‌داند و در این مورد هیچ‌گاهی با او یا عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت، صحبت و مشوره نشده است.

آقای مسعود گفت حذف و عزل یک گروه از ساختار سیاسی حکومت وحدت ملی از سوی گروه دیگر، زمینه را برای جنگ داخلی و بی ثباتی سیاسی، مهیا می‌سازد.

آقای مسعود، رئیس جمهور غنی را مخاطب قرار داده، گفت "اگر رئیس جمهور این شوق را داشته باشد که در کشور بی ثباتی و ناامنی باشد و خدای ناخواسته کشور ما به جنگ داخلی برود و ما نتوانیم مراحل پیشرفت اقتصادی و اجتماعی را طی کنیم، مربوط خودشان است؛ اما من برای شان می‌گویم که آقای اشرف غنی زمینه را برای یک بی ثباتی سیاسی دیگر در کشور ما آماده نساز".

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، طی یک فرمان، احمد ضیا مسعود "نمایندۀ رئیس جمهوری در امور اصلاحات و حکومتداری خوب" را از وظیفه اش، عزل کرد.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در صحبت با صدای امریکا، گفت آقای مسعود به دلیل ناکامی اش در امور کاری، عزل شده است.

می‌خواستیم در مورد عزل وظیفوی آقای مسعود، دیدگاه ریاست اجراییه را نیز داشته باشیم؛ اما آنان حاضر به صحبت در این مورد نشدند.

XS
SM
MD
LG