لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما با "کودک ساعت ساز" دیدار کرد


احمد از حمایت رئیس جمهور اوباما سپاسگزاری کرد.
احمد از حمایت رئیس جمهور اوباما سپاسگزاری کرد.

نوجوان مسلمان امریکایی که چندی پیش به خاطر آوردن اختراع عجیب اش به مکتب برای مدتی بازداشت شد، شام دو شنبه در مراسم مسما به شب نجوم در قصر سفید با باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده دیدار کرد.

احمد محمد نوجوان سودانی تبار امریکایی که که رسماً از سوی شخص رئیس جمهور اوباما در این مراسم دعوت شده بود، برای لحظات مختصری با میزبان خود گفتگو کرد.

پیشتر از این، احمد گفته بود که به خاطر حمایت رئیس جمهور اوباما سپاسگزار است. او همچنان گفته است که به خاطر لقب "کودک ساعت ساز" که چند هفته پیش بر وی گذاشته شد، دلخور نیست.

رئیس جمهور ایالات متحده در شب نجوم گفت که ادارۀ ملی فضایی ایالات متحده قابلیت هایی را انکشاف می دهد تا در سال ۲۰۳۰ انسان را به کرۀ مریخ بفرستد. او افزود که شاید شماری از جوانانی که امشب در قصر سفید دعوت شده اند، در این پروژه کار کنند.

احمد پیش از شرکت در ضیافت قصر سفید گفت که از تجربۀ خود این را آموخت که "نباید در مورد کسی بر اساس قیافۀ ظاهری اش قضاوت کرد. همواره افراد را براساس قلب شان قضاوت باید کرد."

ماه گذشته، زمانیکه احمد اختراع خود را به مکتب برد تا به معلم اش نشان بدهد، آموزگارش آن را با بم اشتباه گرفت. ادارۀ مکتب با پولیس به تماس شد و در نهایت احمد برای مدت کوتاهی بازداشت شد.

در پی این رویداد، اوباما در صفحۀ تویتر خود از احمد دعوت کرد تا به قصر سفید بیاید. اوباما گفته بودکه ایالات متحده باید کودکان بیشتری نظیر وی داشته و از رشد علوم مستفید شود.

​رئیس جمهور اوباما به تاریخ ۱۶ سپتمبر در پی بازداشت احمد در صفحۀ تویتر خود نگاشته بود "ساعت خوبی احمد. می خواهی آن را با خود به قصر سفید بیاوری؟ باید کودکان بیشتری چون ترا الهام ببخشیم تا به علوم علاقه بگیرند. این چیزی است که امریکا را عالی می سازد."

خانوادۀ احمد چندین گزینه را برای ادامۀ درس و تحصیل احمد در پیشرو دارد. خود این نوجوان آرزومند است تا در آینده به انستیتیوت تکنالوژی مسه چوستس تحصیل کرده و انجنیر شود.

دعوت از احمد در قصر سفید واکنشهایی را در پی داشت. تدکروز کاندید جمهوریخواه ریاست جمهوری امریکا از اوباما شکایت کرد که وی به آن اندازۀ که به احمد احترام کرد، از پولیس سپاسگزاری نکرد.

اما جاش ارنست سخنگوی ریاست جمهوری ایالات متحده روز دو شنبه گفت که رئیس جمهور اوباما در چندین مناسبت واضح ساخته است که به افسران تنفیذ قانون احترام می گذارد.

در کنار دیدار از چندین شرکت و نهاد در چند هفتۀ گذشته، احمد گفته است که از ادارۀ ملی فضایی ایالات متحدۀ امریکا، دفتر مرکزی گوگل و فیسبوک نیز دیدن کرده است.

او همچنان با عمر البشیر رئیس جمهور سودان به تازگی دیدار کرده است.اما دیدار وی با رئیس جمهور بشیر انتقاداتی را نیز به همراه داشت، زیرا آقای بشیر به اتهام نسل کشی در دارفور تحت پیگرد محکمۀ بین المللی جرایم قرار دارد.

XS
SM
MD
LG