لینک های دسترسی

Breaking News

دهلیز هوایی تجارتی کابل – ممبی افتتاح می شود


خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

دومین دهلیز هوایی به منظور انتقال مواد تجارتی، روز چهارشنبه افتتاح می گردد که به گفتۀ مقامات اتاق تجارت و صنایع افغانستان هدف آن حمایت از صادرات میوۀ خشک و تازۀ آن کشور به هند می باشد.

این درحالیست که نخستین دهلیز هوایی میان کابل – دهلی جدید در اوایل سال روان افتتاح شد و از آن طریق حدود ۱۶۰۰ تن میوۀ خشک و تازه به هند انتقال شده است.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که از این مسیر به ارزش ۲۰ میلیون دالر تجارت صورت گرفته و ابراز امیدواری کرد تا تلاش هایشان برای باز شدن دهلیز های دیگر هوایی به عربستان سعودی، دوبی، قزاقستان و سایر کشور های آسیای میانه و حتی روسیه نیز به نتیجه برسد.

به گفتۀ آقای الکوزی دهلیز هوایی کابل – ممبی به خاطری در پهلوی دهلیز کابل – دهلی افتتاح می شود که در فصل زمستان میوۀ خشک و سیب افغانستان بازار پر درآمدتری در ممبئی دارد و به قیمت بلند تر به فروش می رسد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:37 0:00

افغانستان در این اواخر تلاش ورزیده تا مسیر های مختلف تجارتی را برای صادرات و واردات اقلام مختلف باز کند تا کمتر به یک مسیر متکی باشد.

بندر چابهار ایران یکی از این تلاش های حکومت افغانستان بوده است که در این اواخر رسماً افتتاح گردید. آقای الکوزی به صدای امریکا گفت که اگر مسیر زمینی از امنیت بهتری برخوردار باشد، در مقایسه با تجارت هوایی، "هزینۀ کمتری بر می دارد اما به خاطر صرفه جویی وقت" و امنیت راه فعلاً مسیر های هوایی تجارتی را ترجیح داده اند.

خان جان الکوزی می گوید که در اوایل افغانستان با شرکت هوایی هند قرار داد کرده بود تا در انتقال اموال تجارتی افغانستان فعالیت کند اما در این اواخر آن اموال توسط شرکت هوایی کام ایر به ممبئی انتقال میآبد.

به گفتۀ آقای الکوزی، ۸۰ درصد مصارف این پرواز های تجارتی دهلیز کابل – ممبئی و کابل دهلی را حکومت پرداخت کرده و ۲۰ درصد آن را تجار افغان می پردازد.

XS
SM
MD
LG