لینک های دسترسی

Breaking News

ایجاد دهلیز هوایی بین افغانستان و هند


قرار است تاجران افغان از طریق شرکت هوایی آریانا اموال تجارتی خود را با کرایه کمتر به هند انتقال بدهند.
قرار است تاجران افغان از طریق شرکت هوایی آریانا اموال تجارتی خود را با کرایه کمتر به هند انتقال بدهند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان و شرکت هوایی آریانا به خاطر ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و هند روز چهارشنبه یک توافقنامه امضا کردند.

بر اساس این توافقنامه، تاجران افغان می توانند اموال تجارتی خود به ویژه میوه های تازه و خشک را در بدل پرداخت کرایه ترانسپورت زمینی از طریق کارگوی هوایی از کابل به دهلی جدید و از کندهار به شهر امرتسر هند انتقال بدهند.

توافقنامه ایجاد دهلیز هوایی که برای دو سال اعتبار دارد، سال گذشته از طرف شورای عالی اقتصادی افغانستان منظور شده بود.

خان جان الکوزی، معاون هئیت مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان پس از امضای این توافقنامه در مورد مزیت این دهلیز هوایی گفت: "خوشبختی در این است که مصرف کارگوی هوایی برای تاجران، عین مصرف ترانسپورت زمینی یعنی ۲۰ سینت امریکایی در هر کیلوگرام است. هدف از ایجاد این دهلیز هوایی، افزایش میزان صادارت افغانستان می باشد."

نادر عمر، رئیس شرکت هوایی آریانا که کارگوی هوایی را به کمک هند برای تاجران افغانستان فراهم می کند، از آماده گی آن شرکت برای عرضه خدمات کارگو صحبت کرد و گفت: "نخستین پرواز به منظور انتقال کارگو از میدان هوایی کابل به دهلی جدید به تاریخ ۱۵ جون و از کندهار به امرتسر به تاریخ ۲۰ جون صورت خواهد گرفت."

کامله صدیقی، معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان که هنگام امضای این توافقنامه حاضر بود، ایجاد این دهلیزهوایی را "رویای دیرینه" متشبیثین و باغداران افغان خواند.

موثریت دهلیز هوایی بین افغانستان و هند

اما تحلیلگران مسایل اقتصادی و تجارتی ایجاد دهلیز هوایی را فقط در حالات اضطراری مفید می خوانند و می گویند این اقدام تنها زمانیکه پاکستان در فصل میوه های تازه بنادر خود را به روی تاجران افغانستان مسدود می کند، کارخوب است در غیر صورت کوتاه ترین راه برای صادر کردن تولیدات افغانستان به بازار های کلان هند همان راه زمینی از طریق بندر واگه می باشد.

آذرخش حافظی، مسؤول روابط بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان در مورد امضای توافقنامه ایجاد دهلیز هوایی گفت از آنجاییکه کسر تجارت افغانستان ۹۵ در صد و یا بیشتر از آن است، یگانه راه که بیلانس تجارت آن کشور را می تواند متوازن بسازد، افزایش صادرات می باشد.

آقای حافظی افزود: "هر اقدام که برای رشد صادرات صورت بگیرید، یک کار خوب است. بخصوص برای میوه های تازه اگر قرارداد کارگوی هوایی داشته باشیم، یک اقدام نیک است."

مسؤولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گویند که مفکوره ایجاد دهلیز هوایی با هند زمانی مورد توجه جدی قرار گرفت که سال گذشته پاکستان در فصل میوه های تازه تمام بنادر خود را به روی تاجران افغانستان مسدود کرد و میوه های تازه افغانستان در عقب دروازه بنادر پاکستانی فاسد شد که این منجر به وارد شدن میلیون ها دالر خساره به افغان ها به ویژه باغداران گردید.

بر اساس توافقنامه ایجاد دهلیز هوایی برای صادرات میوه های تازه افغانستان، قرار است حکومت آن کشور ۷۵ در صد کرایه انتقال صادرات را سبسایدی کند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG