لینک های دسترسی

Breaking News

آلمان و سویس طرفداران داعش را دستگیر کردند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

مقام‌های سویسی و آلمانی روز سه شنبه ۱۴ جون (۲۴ جوزا) گفتند که چهار تن از اعضا یا طرفداران گروه دولت اسلامی را در یک عملیات فرامرزی میان دو کشور، بازداشت کرده اند.

مقام‌های سویسی گفته‌اند که سه نفر از اعضای مظنون یا طرفداران داعش در شهرهای زوریخ، سنکت گالن و لوسرن آن کشور بازداشت شده اند. مظنونان که هویت آنان افشا نشده است به "عضویت در یا حمایت از سازمان ممنوعۀ دولت اسلامی" متهم شده اند.

مسوولان آلمانی گفته اند که یک مظنون دیگر داعش در شهر رومربرگ دستگیر شده است. مقام‌های آلمانی از این مظنون به نام "علیم ن" یاد کرده و گفته اند "ظن شدید وجود داشت که او به یک سازمان تروریستی خارجی تعلق داشته و برای انجام حملات جداً خشن علیه دولت [آلمان] آمادگی می‌گرفت."

سارنوالی فدرال آلمان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که گمان می‌رود که علیم در سپتمبر ۲۰۲۰ تلاش داشت از طریق ترکیه، از آلمان به سوریه سفر کند. در اعلامیه آمده است: "در سوریه، مظنون می‌خواست که به سازمان تروریستی خارجی دولت اسلامی بپیوندند، آموزش نظامی ببیند و سپس در عملیات یا حملات دهشت افگنی سهم بگیرد."

با اینحال، مقام‌ها گفته اند که علیم ن به دلایلی که تا هنوز روشن نیست، قادر به سفر به سوریه نشد و به آلمان برگشت. سارنوالی فدرال آلمان گفت: "در اپریل ۲۰۲۱ او [علیم] در آلمان به گروه داعش پیوست و فعالیت‌های گستردۀ تبلیغاتی را برای این گروه به راه انداخت."

در اعلامیۀ سارنوالی فدرال آلمان آمده است که "ترجمۀ متن‌های رسمی، ویدیوها و پیام‌های صوتی داعش از عربی به آلمانی و تکثیر آن به کانال‌های مختلف تلگرام در ساحاتی که به زبان آلمانی صحبت می‌کنند" شامل وظایف علیم ن بود.

گمان می‌رود که این مظنون در اواخر سال ۲۰۲۱ با رهبران داعش تماس‌های تلیفونی داشته است تا پیش از سفر به "زون‌های عملیاتی داعش، اعتبار خود را تثبیت کند."

ادارۀ استخبارات آلمان تخمین می‌زند که از سال ۲۰۱۱ به اینسو، بیش از ۱۱۵۰ نفر برای مقاصد مرتبط با گروه‌های اسلام‌گرا، از آلمان به عراق و سوریه سفر کرده اند. این اداره گفته است که دو سوم این افراد به آلمان برگشته اند و ۲۷۰ نفر آنان در عراق یا سوریه کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG