لینک های دسترسی

Breaking News

فعالین: حملهٔ هوایی جان ۲۰ غیرنظامی را در سودان گرفت 


عکس آرشیف
عکس آرشیف

فعالین در سودان می‌گویند که یک حملهٔ هوایی امروز سوم سپتمبر (۱۲ سنبله) به شمول دو کودک، جان حد اقل ۲۰ غیرنظامی را در خرطوم، پایتخت این کشور، گرفت.

کمیتهٔ‌ مقاومت محلی گفت که به دنبال حملهٔ هوایی، حملات راکتی و توپ‌خانه‌ای نیز این شهر را لرزاند.

این کمیته،‌ یکی از گروه‌های رضاکاری است که تظاهرات به طرفداری از دموکراسی را در این کشور راه اندازی می‌کند و اکنون به خانواده‌هایی که در درگیری‌ها میان اردو و جنگجویان گروه واکنش حمایت سریع گیر مانده اند، معاونت فراهم می‌کند.

پیش از این، این کمیته با نشر اعلامیه‌ای هشدار داده بود که اجساد قربانیان دیگر که شمار شان واضح نیست، به دلیل سوختگی شدید یا پارچه پارچه شدن در بمبارد، قابل انتقال به شفاخانه نیست.

بر اساس تخمین‌ها،‌ از آغاز درگیری به تاریخ ۱۵ اپریل میان اردوی سودان و گروه واکنش حمایت سریع، حدود پنج هزار نفر کشته شده است.

اردوی سودان آسمان این کشور را در کنترول دارد و همواره دست به حملات هوایی می‌زند، اما گروه واکنش حمایت سریع، کنترول جادهٔ های پایتخت این کشور را در دست دارد.

کشورهای غربی، شبه‌نظامیان واکنش حمایت سریع و ملیشه‌های وفادار به آنرا به کشتار بر اساس قومیت در منطقهٔ دارفور متهم کرده اند. این در حالی است که محکمهٔ هاگ تحقیقات جدید را در خصوص این جرایم جنگی آغاز کرده است.

اردوی این کشور نیز متهم به مظالم است،‌ به شمول حملهٔ هوایی هشتم جولای که در آن در حدود ۲۴ غیرنظامی کشته شد.

این در حالی است که بر اساس معلومات ملل متحد بیش از ۵۰ درصد نفوس ۴۸ میلیون نفری سودان به کمک‌های بشری و محافظتی نیاز دارند.

با وجود نا‌امنی، غارت و موانع اداری،‌ ملل متحد می‌گوید که توانسته است کمک‌ها را به میلیون‌ها نیازمند در این کشور برساند.

ملل متحد می‌گوید که درگیری‌ها در سودان سبب بیجا شدن ۳.۸ میلیون نفر شده و حدود یک میلیون نفر دیگر به کشورهای همسایه مهاجر شده اند.

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

گروه

XS
SM
MD
LG