لینک های دسترسی

Breaking News

کار ساخت میدان هوایی دایکندی تا چند روز دیگر آغاز می‌شود


عکس آرشیف
عکس آرشیف

ادارۀ هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید که کار ساخت میدان هوایی دایکندی تا چند روز آینده آغاز می‌شود.

داکتر قاسم وفایی‌زاده، رییس اداره هوانوردی ملکی که برای ارزیابی احداث یک میدان هوایی بین‌المللی به بامیان سفر کرده است، به خبرنگاران گفت که کارهای تدارکاتی ساخت خط رنوی و اسفالت میدان هوایی دایکندی در مرکز افغانستان تمام شده است.

آقای وفایی‌زاده گفت: "میدان هوای دایکندی با هزینۀ حدود ۴۵ میلیون دالر امریکایی ساخته می‌شود و کارهای این میدان از کابل تمام شده و به زودی پروژه ساخت آن آغاز می‌شود".

مقام‌های محلی دایکندی نیز گفته اند که به دلیل نبود میدان هوایی معیاری تا کنون هیچ پرواز تجارتی در این ولایت صورت نگرفته و باشندگان این ولایت همواره از نبود خط پرواز شکایت دارند.

محمد ضیا همدرد، والی دایکندی به صدای امریکا گفت: "در مدت سه سال آینده این میدان هوایی به صورت معیاری و با خط رنوی اسفالت ساخته می‌شود و ما شاید در هفتۀ آینده شاهد آغاز کار آن باشیم".

از سویی هم رییس ادارۀ هوانوردی افغانستان که در راس یک تیم تخنیکی به‌ منظور بررسی و سروی چندین ساحه به بامیان سفر کرده است، گفت که با شناسایی و تایید یک ساحۀ مناسب، میدان هوایی فعلی شهر بامیان نیز به جای دیگر منتقل خواهد شد.

آقای وفایی زاده افزود که اگر محدودیت‌های جغرافیایی وجود نداشته باشد، اداره هوانوردی ملکی در نظر دارد که یک میدان هوایی بین‌المللی با معیارهای سازمان جهانی هوانوردی ملکی، در بامیان بسازد.

این اداره اعلام کرده است که حکومت در تلاش است با اعمار میدان‌های هوایی بین‌المللی، ولایت‌های مختلف افغانستان را به بازارهای منطقه و جهان وصل کند.

به گفتۀ آقای وفایی‌زاده، هم اکنون کار روی میدان هوایی ولایت‌های فراه و خوست نیز جریان دارد تا تبدیل به میدان‌های هوایی بین‌المللی شوند و اضافه کرد که "در ولایت خوست با هزینۀ حدود ۲۵ میلیون دالر ترمینال و رونوی بزرگتر از میدان هوایی کابل ساخته شده است که امکان پروازهای بین‌المللی نیز وجود دارد اما در دیگر ساحات با این مبلغ پول نمی‌شود میدان این‌چنینی ساخت".

طبق گزارش‌های ریاست تنظیم عواید اداره هوانوردی ملکی، در سال جاری به دلیل همه‌گیری کروناویروس، این اداره به دلیل کاهش پروازهای بین‌المللی و حق العبور از حریم فضایی افغانستان و سایر فعالیت‌های عایدزا بیشتر از ۴۰ میلیون دالر و شرکت‌های هوایی حدود ۳۰میلیون دالر امریکایی متضرر شده‌ اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG