لینک های دسترسی

Breaking News

۱۷ خبرنگار افغان در ۲۰۱۸ کشته شده اند – گزارش


کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان با نشر گزارشی اعلام کرد که خشونت علیه خبرنگاران در این کشور سال گذشتۀ میلادی کاهش یافته ولی با آنهم ۱۲۱ قضیه به ثبت رسیده است.

نجیب شریفی، رئیس این کمیته هنگام نشر این گزارش به خبرنگاران گفت که قتل، مجروحیت، تهدید، بازداشت‌های مؤقت، اختطاف و برخی خشونت‌های دیگر شامل این قضایا است.

او افزود: «در این سال در مجموع ۱۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی به قتل رسیده‌ اند که یک بار دیگر افغانستان را در صدر کشورهای خطرناک برای خبرنگاران قرار می‌دهد».

این در حالی است که سازمان گزارشگران بدون مرز، آمار خبرنگاران کشته‌شده را در سال ۲۰۱۸ میلادی، پانزده تن گفته است.

به گفتۀ شریفی، برعلاوۀ کشته‌شدن خبرنگاران، ۱۵ قضیه مجروحیت، ۲۱ مورد لت و کوب، ۳۸ مورد تهدید، ۲۳ مورد توهین و بدرفتاری، یک مورد اخراج با بدرفتاری و پنج مورد بازداشت مؤقت نیز در کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان در سال ۲۰۱۸ نیز ثبت شده است.

گزارش این کمیته نشان می‌دهد که از مجموع تمام قضایای خشونت علیه خبرنگاران، ۱۵ مورد آن بر خبرنگاران زن اعمال شده است.

بر بنیاد آمار این گزارش، قتل خبرنگاران در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با ۲۰۱۷ میلادی، ۱۱ درصد کاهش یافته است، چون در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی کشته شده بودند.

گزارش گفته است که با توجه به ثبت ۱۶۹ مورد خشونت در سال ۲۰۱۷، این رقم ۲۸ درصد در ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران، عامل ۵۰ در صد این خشونت‌ها را طالبان و داعش گفته، حکومت را مسؤول ۴۴ قضیه خوانده و اِعمال ۱۶ قضیه نیز را به افراد مسلح ناشناس نسبت داده است.

در گزارش همچنان گفته شده است: "زورمندان مسؤول ۶ قضیه بوده و مسؤولان رسانه‌ها، مسؤولیت ۵ مورد بدرفتاری را به عهده دارند".

آقای شریفی، گفت که بر اساس یافته‌های این کمیته، بیشترین قضایای خشونت (۴۴ مورد) در زون کابل صورت گرفته، زون غرب با ۲۲ قضیه در رده دوم قرار دارد و کمترین قضایا (شش قضیه) در زون شمال افغانستان ثبت شده است.

به گفتۀ وی، در سال ۲۰۱۸ میلادی ماهیت تهدیدها در برابر خبرنگاران تغییر کرده و در این سال مستقیماً خبرنگاران هدف قرار گرفته اند.

کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان از نبود تدابیر لازم توسط رسانه‌ها و اجرایی‌شدن برنامه‌ها برای مصؤونیت خبرنگاران توسط حکومت هنگام پوشش واقعات تروریسیتی نیز انتقاد کرده است.

رکود و ایجاد رسانه‌ها

همچنان افغانستان در سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد بسته‌شدن و ایجاد ده‌ها رسانه بوده است.

نجیب شریفی، رئیس کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان گفت که در این سال ۳۴ رسانه به دلایل مختلف مسدود شده و برعکس ۵۷ رسانۀ جدید احداث شده است.

بر اساس گزارش این کمیته، چهار تلویزیون، ده رادیو، ۱۸ رسانه چاپی و دو رسانۀ آنلاین از فعالیت بازمانده و ۱۳ تلویزیون، ۱۳ رادیو، ۲۵ رسانه چاپی و شش رسانه آنلاین در سال ۲۰۱۸ میلادی جدیداً احداث شده است.

از دید این کمیته هنوز هم دسترسی به اطلاعات در افغانستان با وجود پیشرفت‌ها در این بخش، با چالش‌های جدی مواجه است.

XS
SM
MD
LG