لینک های دسترسی

Breaking News

القاعده داعشیان فراری را جذب می‌کند


هر دو گروه داعش و "هیئت تحریر الشام" در سال ۲۰۰۳ در عراق به وجود آمدند و در کنار القاعده فعالیت داشتند. اما به دلیل اختلافات ایدیولوژیک و رهبری در سال ۲۰۱۳ از هم جدا شدند و در شمال سوریه بر ضد هم جنگ کردند
هر دو گروه داعش و "هیئت تحریر الشام" در سال ۲۰۰۳ در عراق به وجود آمدند و در کنار القاعده فعالیت داشتند. اما به دلیل اختلافات ایدیولوژیک و رهبری در سال ۲۰۱۳ از هم جدا شدند و در شمال سوریه بر ضد هم جنگ کردند

در حالیکه ائتلاف به رهبری ایالات متحده و قوای سوری که از حمایت روسیه برخودار است، تلاش می کنند تا تندروان داعش را از شرق سوریه بیرون رانند، یک گروه وابسته به القاعده کنترول اش در شهر ادلب سوریه، تحکیم بخشیده است.

این گروه وابسته به شبکۀ القاعده به نام "هیئت تحریر الشام" ممکن در صدد آن باشد تا استراتیژی اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده، را که هدف آن حمله بر کشور های غربی است، اعاده کند.

خبرگزاری اسو شیتدپرس به نقل از فعالان سوری که در منطقه به تماس اند، گزارش می دهد که افراد وابسته به "هیئت تحریر الشام" به تندروان در حال فرار داعش وعده داده اند که آنان می توانند با آن گروه یکجا شوند. تندروان این دو گروه قبل از اینکه چهار سال قبل از هم جدا شوند، با همدیگر شناخت داشتند.

تندروان داعش تقریباً همه ساحاتی را که در سوریه تحت کنترول داشتند، از دست داده اند—به شمول شهر های موصل و رقه.

خبرگزاری اسو شیتد پرس گزارش می دهد که ده ها هزار تندرو داعش در میدان جنگ کشته شده اند و شمار نا معلوم از تندروان این گروه قادر به فرار شده اند.

در حالیکه گروه داعش در حال از هم پاشی است، به نوشتۀ اسو شیتد پرس، این گروه تندرو از اختلافات داخلی نیز رنج می برد و حتا شماری از جنگجویان این گروه ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، را مسوول شکست های پی در پی خود می دانند.

فواز جرجس ، تحلیلگر شرق میانه مستقر در لندن، به خبرگزاری اسوشتید پرس گفته است که شبکۀ "القاعده از اعضای داعش با آغوش باز استقبال خواهد کرد، زیرا آنان جنگ دیده اند و در میدان جنگ تجربه دارند."

هر دو گروه داعش و "هیئت تحریر الشام" در سال ۲۰۰۳ در عراق به وجود آمدند و در کنار القاعده فعالیت داشتند. اما به دلیل اختلافات ایدیولوژیک و رهبری در سال ۲۰۱۳ از هم جدا شدند و در شمال سوریه بر ضد هم جنگ کردند.

خبرگزاری اسو شیتد پرس به نقل از دو مقام استخباراتی عراق، نوشته است که ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده، یک هیاتی را به سوریه اعزام کرد تا تندروان داعش را ترغیب کند تا با القاعده یکجا شوند.

این دو مقام استخباراتی عراق که نخواستند نام های شان ذکر گردد، می گویند که اعزام هیات از سوی الظواهری شاید سبب شده باشد که ابوبکر البغدای، رهبر داعش، در ۲۸ سپتامبر پیام صوتی را نشر کند و از هواداران اش بخواهد تا "عقب نشینی نکنند، فرار نکنند، مذاکره نکنند و تسلیم نشوند."

شش سال قبل، اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، در نتیجه حملۀ قوای خاص ایالات متحده در نزدیکی یک اکادمی نظامی واقع در شهر ابت آباد پاکستان کشته شد و پس از مدت کوتاه، ایمن الظواهری، معاون شبکۀ القاعده، جانشین او شد.

پس از کشته شدن بن لادن و به تعقیب آن ظهور گروه دولت اسلامی یا داعش در عراق و سوریه، فعالیت القاعده که بزرگترین تهدید برای کشور های غربی تلقی می گردید، کاهش یافت.

اما به گفتۀ مقامات استخباراتی امریکا، شبکه القاعده که حملات ۱۱ سپتامبر را راه اندازی کرد، هنوز هم از بین نرفته است و این شبکۀ دهشت افگن در حال تجدید قوا است.

XS
SM
MD
LG