لینک های دسترسی

Breaking News

پیروزی سناتور دموکرات در ایالت عمدتاً جمهوریخواه


سناتور تازه منتخب ایالت الابامای امریکا
سناتور تازه منتخب ایالت الابامای امریکا

دموکرات ها پس از ۲۵ سال توانستند کرسی مجلس سنا را در ایالت الاباما به دست آورده و جمهوریخواهان را شکست دهند.

دَگ جونز، سناتور دموکرات در یک رقابت تنگاتنگ و نزدیک، توانست، روی موور جمهوریخواه را با تفاوت اندک اما تاریخی شکست دهد.

پس از شمارش ۹۹ درصد آرا جونز دموکرات ۴۹.۹ درصد آرا را از آن خود کرده حالانکه رای موور توانسته است ۴۸.۴ درصد رای به دست آورد.

آقای جونز نخستین سناتور دموکرات است که پس از ۱۹۹۲به عنوان نمایندۀ ایالت الاباما به مجلس سنای ایالات متحده راه میآبد.

دَگ جونز پس از روشن شدن نتایج انتخابات به هواخواهانش گفت "نتایج انتخابات ۱۲ دسامبر نشان داد که مردم الاباما با هم مشترکات زیاد دارند تا اینکه از همدیگر جدا باشند."

این سناتور دموکرات پیروزی اش را در الاباما "پیروزی حاکمیت قانون، عزت و احترام" خواند.

دموکرات ها این پیروزی را بزرگترین شکست برای رئیس جمهور ترمپ تلقی کرده می گویند که آنان توانستند پس از بیش از دو دهه به خاطر "برتری و کیفیت نامزد انتخاباتی" به این پیروزی دست یابند.

با این پیروزی دموکرات ها، در ماه جنوری، جمهوریخواهان ۵۱ کرسی و دموکرات ها ۴۹ کرسی را در مجلس سنا احراز خواهند کرد و کار برای عملی سازی برنامه های رئیس جمهور ترمپ، دشوارتر از پیش خواهد شد.

دورۀ کاری یک سناتور در مجلس سنای ایالات متحده شش سال است؛ اما، دَگ جونز در این کرسی سنا برای سه سال ایفای وظیفه خواهد کرد چرا که پیش از آن جیف سشنز، پیش از احراز سمت لوی سارنوالی در حکومت رئیس جمهور ترمپ، مدت سه سال در این کرسی ایفای وظیفه کرده بود.

روی موور جمهوریخواه و دَگ جونز دموکرات
روی موور جمهوریخواه و دَگ جونز دموکرات

رای موور جمهوریخواه، باوجودیکه حمایت رئیس جمهور ترمپ را با خود داشت؛ اما با مخالفت سایر رهبران جمهوریخواه مواجه شده بود. موور جمهوریخواه متهم به سؤرفتار جنسی در دهۀ ۷۰ میلادی بود و برخی از مبصرین دموکرات در رسانه های امریکایی همین دلیل را عامل شکست این نامزد جمهوریخواه در ایالت عمدتاْ جمهوریخواه عنوان کردند.

موور دایماً این ادعا ها را رد کرده و آن را "منزجر کننده و زشت" خوانده است. اما در ابتدا پذیرفته بود که او با زنان جوان، وقتی که لوی سارنوال بود، وقت ملاقات می گذاشت.

رای موور رسانه های خبری، دموکرات ها و جمهوریخواهان را در واشنگتن به تلاش برای تضعیف مبارزات انتخاباتی اش، متهم کرده است.

برخی از قانونگذاران جمهوریخواه که بیشتر آنان گفته اند موور می باید پس از ادعای سورفتار جنسی توسط زنان، از کارزار انتخاباتی کنار رود؛ گفته بودند که اگر موور برنده هم شود، سعی خواهند کرد او را از مجلس سنا اخراج کنند.

پس از پیروزی دونالدترمپ و آغاز دورۀ ریاست جمهوری وی این دومین بزرگترین شکست جمهوریخواهان در انتخابات به شمار می رود.

حزب جمهوریخواهِ ترمپ، ماه گذشته در انتخابات قسمی اما مهم ایالتی، در ویرجینیا و نیوجرسی، شکست خورد.

در ایالت نیوجرسی فِل مورفی، کاندید دموکرات، با شکست دادن رقیب جمهوریخواهش، والی نیوجرسی تعیین شد

XS
SM
MD
LG