لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله صالح از حوثی ها برید


علی عبدالله صالح، رئیس جمهور قبلی یمن از حامیانش خواست برضد حلیفان سابقش، حوثی ها قیام کنند
علی عبدالله صالح، رئیس جمهور قبلی یمن از حامیانش خواست برضد حلیفان سابقش، حوثی ها قیام کنند

علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن در زمانی مقاطعه اش را با شورشیان حوثی اعلام داشته است که به گفته رسانه های عربی حامیان رئیس جمهور قبلی کنترول شانرا بر برخی از تاسیسات دولتی به شمول وزارت دفاع، وزارت داخله و میدان هوایی صنعا در پایتخت یمن قایم کرده اند.

در یک مصاحبه تلویزیونی، رئیس جمهور پیشین یمن خواستار اعاده روابط عادی با عربستان سعودی در صورتی شده است که این کشور راه های مواصلاتی زمینی، هوایی و آبی یمن را بگشاید.

مقاطعه رئیس جمهور قبلی یمن با حوثی ها بعد از پنج روز برخورد های شدیدی در صنعا بین حامیان و شورشیان حوثی که از حمایت ایران برخورداراند ، اعلام گردید.

در یک پیام تلویزیونی، صالح خواستار روابط جدید با ائتلافی به رهبری عربستان سعودی گردید که او و حوثی ها بر ضد آن درسه سال گذشته مصروف جنگ بوده اند.

صالح گفته است باید صفحه جدید روابط با عربستان سعودی باز شود، روابط همسایه گی نیک اعاده گردد، و به تمام خصومت های گذشته پایان داده شود. او افزود تمام این بهبودی در روابط زمانی صورت گرفته می تواند که آتش بس برقرار شده و سعودی ها انسداد بنادر زمینی و هوایی را برطرف کند.

صالح در ادامه اظهاراتش شورشیان حوثی را محکوم نموده و آنهارا مسوول فاجعه بشری در کشور دانست و تاکید ورزید تا مردم یمن برپا خیزند و خودرا از شر آنها رهایی بخشند.

عبدالله صالح یاد آورشد مردم یمن در صنعا و سایر ولایات قیامی را برضد مظالم حوثی ها برضد اهالی این کشور در سه سال گذشته زمانی برپا کردند که رئیس جمهور عبدربو منصور هادی کشور را ترک گفت.

رئیس جمهور قبلی گفت درین زمان معاشات پرداخت نشده، غذا و آب، و دوا کمیاب شده، و بی امنیتی بیداد کرده و اطفال به جبهات جنگ کشانیده شده اند.

او به یمنی ها در سرتاسر کشور گفت تا برای دفاع از کشور، جمهوریت و انقلاب از او پشتیبانی کنند.

اما عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی ها از صالح خواست تا از تشدید اختلاف فرقوی که او آنرا دامن زده است اجتناب کند، در غیر آن علیه طرفداران او اقدام نظامی صورت خواهد گرفت.

الحوثی گفت این به نفع همه ملت است تا به اختلافات فرقوی خاتمه داده شود و صالح باید معقول بیندیشد و بکوشد تا این اختلافات از بین برود.

راجه بدیع، سخنگوی حکومت تبعیدی یمن در ریاض که از طرف جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است در تلویزیون سعودی العربیه از یمنی ها خواسته است تا با قیام کنندگانی که به رهبری صالح می جنگند همکاری کنند تا به این ترتیب به دست اندازی های ایرانی ها در کشور پایان بخشیده شود.

خطار ابو دیاب استاد علوم سیاسی در پوهنتون پاریس به صدای امریکا گفته است که صالح رئیس جمهور سابق دارای احساس قوی سیاسی است و این اقدام را برضد حوثي هادر یک زمان مطلوب انجام داده است.

ابودیاب افزود ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از پایتخت کشور آنقدر فاصله ندارد و حوثی ها به سبب کمبود مواد ضروری از قبیل غذا، آب، ادویه و پول به مشکل مواجه شده اند. در عین حال این حرکت صالح یک نقطه عطف در بحران یمن به حساب می رود، و اکنون حوثی ها بازنده اند.

صالح، رئیس جمهور قبلی و نظامیان یمنی از ٢٠٠٥ تا ٢٠١۴ در برابر حوثي ها جنگیدند، اما بعدا در برابر ائتلافی به رهبری سعودی که خواهان برگشت رئیس جمهور هادی به قدرت است متحد شدند. هادی را حوثی ها برکنار کرده و زندانی ساختند.

XS
SM
MD
LG