لینک های دسترسی

Breaking News

نارضایتی رییس امنیت ملی افغانستان از رهایی علی‌پور


معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی افغانستان رهایی علی‌پور، از فرماندهان شبه‌نظامی را به نوشیدن "جام زهر" تشبیه کرده و تاکید کرده است که نباید در برابر "بی‌قانونی" سکوت کرد.

آقای استانکزی، یک روز پس از رهایی فرمانده علی‌پور، به اعضای مجلس سنا گفت که در فضایی که عدالت حاکم نباشد، حاضر به ادامه کار نیست.

رییس امنیت ملی افغانستان گفت: «اگر قانون تطبیق نشود، انجام دادن وظیفه در بی قانونی، معنایش این است که ما خود را بی‌عزت می‌سازیم و من حاضر نیستم که در این رقم یک حالتی که دوگانگی باشد، عدالت نباشد، این وظیفه را انجام داده بتوانم».

بدنبال بازداشت علی‌پور، تظاهرات هواداران او در کابل و چند شهر دیگر برای دو روز ادامه داشت. این تظاهرات در مواردی در کابل، به خشونت کشیده شد.

بدنبال این اعتراض‌ها، فرمانده علی‌پور که امنیت ملی افغانستان او را به دست داشتن در فعالیت‌های غیرقانونی مسلحانه متهم کرده، با ضمانت از بازداشت آزاد شد.

او، براساس نواری ویدیویی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، تعهد کرده که حاضر است در برابر اتهامات علیه خودش، به نهادهای امنیتی جوابگو باشد.

آقای علی پور در تعهدنامه‌اش می‌گوید: "حاضر هستم با ضمانت بزرگان و موسفیدان تا تکمیل‌شدن تمام مراحل قانونی تحقیقات، در کابل در یک مکان مناسب بود و باش اختیار کرده یا روزمره به ارگان‌های امنیتی جهت پاسخگویی مراجعه نمایم".

بازداشت معترضان

در همین حال، وزیر داخله افغانستان که در جلسه مقامات امنیتی در مجلس سنا حاضر بود، خبر داد که ۵۴ نفر در رابطه به خشونت‌های که در جریان تظاهرات کابل صورت گرفت، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

ویس احمد برمک، وزیر داخله، گفت که راه‌اندازی تظاهرات در عدم هماهنگی با مسولان امنیتی، عملی غیرقانونی است و با افراد متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

آقای برمک گفت که دلیل بازداشت این افراد، دست داشتن در بروز خشونت‌ها در جریان تظاهرات اخیر در کابل است.

XS
SM
MD
LG