لینک های دسترسی

Breaking News

ادعاها مبنی بر موجودیت معلمان معتاد در بامیان


فعالان نهادهای مدنی و اعضای شورای ولایتی بامیان از موجودیت معلمان معتاد به مواد مخدر در برخی از مکاتب این ولایت اظهار نگرانی دارند.

بر اساس یافته‌های شماری از نهادهای مدنی بامیان، آموزگاران برخی از مکاتب در ولسوالی‌های ورس و یکاولنگ نمبر یک، که معتاد به مواد مخدر اند در مکاتب این ساحات هنوز مصروف تدریس اند.

اسماعیل ذکی، رئیس دفتر شبکۀ جامعۀ مدنی در زون مرکزی افغانستان مدعی شد که هنوز هم شماری از معلمان معتاد در مکاتب بامیان مصروف تدریس اند؛ اما فیصدی مشخصی از آنان وجود ندارد.

آقای ذکی افزود: "معلمین که معتاد به مواد مخدر اند تأثیرات سوء می‌گذارد روی تدریس، آمادگی گرفته نمی‌توانند و از طرفی دیگر این مسأله یک الگوی بد روی شاگردان خواهد گذاشت و خیلی نگران‌کننده است".

فعالان مدنی بامیان تأکید دارند که ریاست معارف و سایر نهادهای حکومتی باید اقدامات جدی را جهت تداوی و یا جلوگیری از فعالیت افراد معتاد در مکاتب این ولایت بگیرند.

فعالان مدنی و شورای ولایتی بامیان روآوردن شاگردان مکاتب و معلمان این ولایت را به مواد مخدر خطرناک می‌خوانند و از دولت می‌خواهند تا در این زمینه اقدامات جدی را روی دست گیرد.

سید علی هاشمی، رئیس شورای ولایتی بامیان گفت: "متأسفانه روز به روز شمار معتادان در ولایت بامیان رو به افزایش است و مشکلاتی در مراکز تداوی معتادان نیز وجود داشت و امکانات بسیار اندک است؛ به خصوص جوانان و معلمان که معتاد اند تأثیرات سوء دارد".

ریاست معارف بامیان تأیید کرد که امسال دو نفر از معلمان مکاتب ولسوالی یکا‌ولنگ شناسایی و به مراکز تداوی معتادان معرفی شدند؛ اما به دلیل روآوردن دو بارۀ آنان به مواد مخدر، این دو معلم از وظایف شان برکنار شدند.

به گفتۀ مقام‌ها در این ریاست که ادعاهای مبنی بر معتاد بودن شماری از دانش آموزان و آموزگاران در ساحات مختلف ولسوالی ورس وجود دارد و بررسی‌های جدی در این زمینۀ آغاز شده است.

ایوب آروین، رئیس معارف بامیان گفت "در ولسوالی ورس در حد ادعا و در حد حرف وجود دارد و گفته شده که تعداد بیشتر آموزگاران و دانش‌آموزان ما معتاد به مواد مخدر هستند؛ ولی ما این ادعا را جدی گرفتیم و بررسی‌‌هادر این زمینه به همکاری ریاست محترم مبارزه با مواد مخدر آغاز شده است".

آقای آروین افزود که اگر ادعاهای مبنی بر معتاد بودن تعداد زیادی از دانش‌آموزان و معلمان ولسوالی ورس تأیید شود با مشوره وزارت معارف و مسؤولان حکومتی اقدامات لازم انجام می‌شود.

این در حالی است که پیش از این نیز دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان از موجودیت معلمان و دانش‌آموزان معتاد در شماری از مکاتب ولسوالی‌های ورس، یکاولنگ و مرکز بامیان اظهار نگرانی کرده بود.

بامیان در ده سال اخیر عاری از کشت کوکنار اعلام شده است؛ اما به گفتۀ مقام‌ها، معتادان در دورترین روستاهای این ولایت به سادگی به مواد مخدر دسترسی دارند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG