لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا بر ۳۷ شرکت تجارتی چین تعزیرات وضع کرد


ایالات متحده ناوقت پنجشنبه نهم می (۲۰ ثور) ۳۷ شرکت تجارتی چین را که متهم به حمایت از بالون‌های جاسوسی‌ این کشور اند، در فهرست سیاه امریکا اضافه کرد.

وزارت تجارت ایالات متحده همچنین گفته است که تعزیرات شرکت‌هایی را هدف قرار داده است که در صدد خرید کالا‌های ایالات متحده است تا از طریق آن، توانایی تکنالوژی کوانتومی چین را توسعه بدهند.

وزارت تجارت ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است:‌ "این فعالیت‌های کاربردهای نظامی قابل ملاحظه‌ دارند و تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایالات متحده می‌باشند."

شرکت‌هایی که درج فهرست تعزیرات شده اند، از دستیابی به اقلام و تکنالوژی های ایالات متحده بدون مجوز حکومت منع شده اند.

ایالات متحده در ماه فبروری ۲۰۲۳ نیز بر شش شرکت تجارتی چین به دلیلی "برنامه بالون در ارتفاع بالا" بیجینگ محدودیت وضع کرد.

سفر چند روزه این بالون بر فراز آلاسکا تا کارولینای جنوبی توجه بسیاری از امریکایی ها را به خود جلب کرد و ارودی امریکا این بالون را در سواحل شرقی این کشور از بین برد.

وزارت تجارت ایالات متحده همچنین گفته است که شماری از شرکت‌هایی که درج فهرست تعزیرات شده‌اند، این بار با پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای چین نیز مرتبط بوده‌اند و یا پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، "در ارسال اقلام کنترول‌شده به روسیه دخیل بوده‌اند."

الن استیوز، معاون وزارت تجارت در بخش صنعت و امنیت، تعزیرات وضع شده اخیر بر شرکت‌های چین را اقدام مهم در مقابل با آزمون‌هایی خواند که چین ایجاد کرده است.

استیوز در این اعلامیه همچنین گفت:‌ "ما باید در تلاش‌های خود برای جلوگیری از دسترسی نهادهایی مانند اینها [شرکت‌های تجارتی چین ] به تکنالوژی‌های ایالات متحده که ممکن به شیوه‌هایی استفاده شود که به امنیت ملی ما آسیب برساند،‌ هوشیار باشیم. "

بیجینگ در پاسخ به این اقدام وزارت تجارت ایالات متحده گفت که همیشه مخالفت قاطع این گونه فهرست‌های امریکا است که فعالیت شرکت‌های چینی را محدود و سرکوب می‌کند و تاکید کرد که در برابر این گونه اقدام واشنگتن پاسخ خواهد داد.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک کنفرانس خبری همچنین گفت که چین و روسیه حق دارند بدون هر گونه مداخله یا اعمال محدودیت، به صورت منظم همکاری‌های اقتصادی و تجارتی داشته باشند.

جیان افزود: "می‌خواهم تاکید کنم که ایالات متحده برای مدت طولانی شرکت‌های چینی را به دلیل به اصطلاح خطرات برای امنیت ملی سرکوب کرده است، اما [امریکا ] هرگز نتوانسته به اصطلاح شواهدی ارایه دهد."

گروه

XS
SM
MD
LG