لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا:عوامل ایران به حوثی‌ها کمک می‌کنند تا کشتی‌های تجارتی را در بحیره سرخ هدف قرار بدهند


یک مقام ایالات متحده روز سه شنبه ۲۷ فبروری (هشتم حوت) گفت که عوامل ایران و متحد آن، حزب الله لبنان، در داخل یمن فعالیت دارند و به شورشیان حوثی کمک‌ می‌کنند تا حملات شان را بر کشتی‌های تجارتی در بحیره سرخ انجام بدهند.

تیم لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده برای یمن، به مجلس سنای ایالات متحده گفته است که حکومت ایران در حال ''تجهیز و تسهیل'' حملات حوثی‌ها است، شورشیان که حملات‌ آن بر کشتی‌های تجارتی در بحیره سرخ موجب شد تا ایالات متحده و بریتانیا حملات تلافی‌جویانه را بر ضد آنان انجام بدهند.

به گفته لندرکینگ، گزارش‌های معتبر وجود دارد که شمار قابل ملاحظه‌ از عوامل ایرانی و حزب الله لبنان در داخل یمن به حملات حوثی‌ها کمک می کنند.

او گفت: ''نمی‌توانیم تصور کنیم که مردم یمن بخواهند این ایرانی‌ها در کشور شان باشند. این باید متوقف شود.''

قصر سفید در دسمبر سال گذشته گفت که ایران در طرح‌ریزی حملات شورشیان حوثی در بحیره سرخ ''عمیقا' دخیل'' است. شورشیان حوثی گفته اند که حملات آنان به منظور همبستگی با فلسطینی‌ها در جنگ میان اسراییل و گروه حماس صورت می‌گیرد.

لندرکینگ که از آغاز اداره جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با حوثی‌های یمن در ارتباط بوده است، از طریق دپلوماسی تلاش کرده است تا جنگ داخلی ''وحشیانه'' آن کشور متوقف شد. این مقامات ایالات متحده افزود که شورشیان حوثی از حملات خود بر کشتی‌های تجارتی در بحیره سرخ منصرف نشده اند.

او افزود:‌ ''این واقعیت است که آنها به این کار [حمله بر کشتی‌های تجارتی در بحیره سرخ] ادامه می‌دهند و به صورت آشکار اعلام کرده‌ اند تا زمانی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، دست از کار [حمله] برنمی‌دارند.'' این مقام ایالات متحده افزود که عملکرد حوثی‌ها نشان می‌دهد که این شورشیان یمن هنوز قصد ندارند تا حملات شان را متوقف کنند.

حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده بر شورشیان حوثی سبب انتقاد شماری از سناتوران حزب دموکرات شده است.

کریس مورفی، رییس کمیته فرعی روابط خارجی برای شرق میانه، تایید کرد که ایالات متحده ''مجبور'' است به حملات بر کشتی‌ها در بحیره سرخ پاسخ بدهد، اما تاکید کرد که ''در مورد موثریت آن نگران استم.''

او افزود که ایالات متحده و بریتانیا شماری از مواضع شورشیان حوثی را در یمن هدف قرار داده اند که عربستان سعودی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ حملات گسترده را بر ضد این شورشیان انجام داد.

مورفی با اشاره به حملات ایتلافی بر رهبری عربستان سعودی بر ضد شورشیان حوثی یمن گفت: ''اگر ۲۳ هزار حملات هوایی نظامی توسط سعودی‌ها برای قدرت بازدارندگی موثر نبود،‌ چگونه می‌توانیم مطمین باشیم که کمپاین حملات هوایی ما نتایج متفاوتی دارد؟''

شورشیان حوثی که مناطق پر جمعیت یمن جنگ زده را در کنترول خود دارند،‌ گفته اند که در اثر حملات کشور‌های غربی-ایالات متحده و بریتانیا- ۱۷ جنگجوی آنان کشته شده اند.

شورشیان حوثی از اوسط ماه نومبر سال گذشته و در جریان جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ حملات خود را در بحیره سرخ آغاز کردند.

این شورشیان سیستم تجارت بین المللی را با حملات بر کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند. این حملات سبب شده تا شماری از شرکت از رفت و آمد کشتی‌ها از مسیر بحیره سرخ منصرف شوند و در عوض با سپری کردن سفر دو هفته‌ای از طریق جنوب افریقا به فعالیت‌ شان ادامه بدهند.

پیش از این، مصر هفته گذشته اعلام کرد که حملات بر کشتی‌های تجارتی در بحیره سرخ موجب شده تا عواید آن کشور از طریق کانال سویز ۵۰ درصد در سال روان میلادی کاهش یابد.

گروه

XS
SM
MD
LG