لینک های دسترسی

Breaking News

بیستمین سالروز حملات تروریستی در امریکا


امریکایی‌ها امروز ۱۱ سپتمبر (۲۰ سنبله) از ۲۰مین سالروز حملات تروریستی یادبود به عمل میاورند که در نیویارک، ورجینیا و پنسلوانیا ۲۹۷۷ کشته برجا گذاشت.

قرار است جو بایدن، رییس جمهور امریکا امروز از هر سه مکانی که به تاریخ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ مورد حمله قرار گرفته بود، بازدید کند؛ شهر نیویورک، جایی که ساعت ۸:۴۶ صبح یک پرواز خطوط هوایی امریکا و ۱۷ دقیقه بعد پرواز دیگر شرکت هوایی یوناتید بر برج‌های مرکز تجارت جهان برخورد کرد.

او همچنان از پنتاگون جاییکه ۳۴ دقیقه بعد از طیاره دوم، طیاره دیگری برخورد کرده بود، دیدار خواهد کرد. و در نهایت رییس جمهور بایدن و کاملا هریس، معاون رییس جمهور در بنای یادگاری محل سقوط آخرین طیاره در شنکسویل، پنسلوانیا به قربانیان ادای احترام خواهند کرد.

رییس جمهور بایدن روز جمعه با نشر پیام ویدیویی به قربانیان این حادثه و خانواده‌های شان ارج گذاری کرد. او همچنین از کسانیکه برای نجات بازماندگان حادثه تلاش کرده بودند، قدردانی به عمل آورد و خواستار وحدت ملی شد.

در آنروز چه اتفاق افتاد؟

نزده تن از متحدین شبکه تروریستی القاعده، چهار طیاره را ربودند و حملات مرگباری را در ایالات متحده انجام دادند.

پس از حملهٔ نیروهای بحری جاپان در سال ۱۹۴۱ بر خاک ایالات متحده، حملات ۱۱ سپتمبر مرگبارترین حمله‌ٔ بود که در امریکا صورت گرفت.

پس از آن حمله، جورج دبیلو بش،‌ رییس جمهور وقت ایالات متحده جنگ علیه دهشت افگنی را اعلام و بر افغانستان حملهٔ نظامی را راه اندازی کرد.

جنگ امریکا در مقابل دهشت افگنی

نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده به دنبال حمله بر خاک افغانستان، گروه طالبان را از قدرت کنار زدند. اما ۲۰ سال بعد، پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این گروه دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفتند.

ایالات متحده برای سال‌های متمادی در تلاش یافتن اسامه بن لادن، رهبر شبکهٔ القاعده بود تا در نهایت در ماه می سال ۲۰۱۱ نیروهای ویژهٔ امریکا او را در شهرک ایبت آباد پاکستان در جریان یک حمله از پا در آوردند.

جنگ افغانستان ۱۹سال، ۱۰ ماه، سه هفته و دو روز به طول انجامید و براساس معلومات وزارت دفاع امریکا ۲۳۲۵ نظامی امریکایی در آن کشته شد. در مورد تلفات غیرنظامیان در این جنگ معلومات دقیق در دست نیست.

جنگ جهانی علیه تروریزم فراتر از افغانستان امتداد یافت و به عراق و دیگر گوشه‌های جهان حتا تا افریقا کشانده شد. در عراق نیز نزدیک به ۴۵۰۰ نظامی امریکایی و صدهاهزار غیر نظامی کشته شدند.

XS
SM
MD
LG