لینک های دسترسی

Breaking News

زن امریکایی عضو داعش به ۲۰ سال زندان محکوم شد


الیسن فلوکی-اکرین ۴۲ ساله نخست به اسلام رو آورد و سپس عضو ارشد داعش شد
الیسن فلوکی-اکرین ۴۲ ساله نخست به اسلام رو آورد و سپس عضو ارشد داعش شد

محمکه‌ای در ایالات متحده روز سه‌شنبه اول نومبر (۱۰ عقرب)‌ یک زن امریکایی را که به اسلام رو آورده و در سوریه به گروه دولت اسلامی (داعش) پیوسته بود،‌ به اتهام تروریزم به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

الیسن فلوکی-اکرین ۴۲ ساله یک واحد نظامی را در سوریه رهبری می‌کرد که همه اعضای آنرا زنان عضو داعش تشکیل می‌داد.

فلوکی-اکرین که به اتهام تروریزم محاکمه می‌شد، بر اساس حکم لیونی برینکیما، قاضی یک محکمهٔ ابتداییه، به حد اکثر مجازات محکوم شد.

قاضی برینکیما در محکمهٔ فدرال در شهر الکساندریهٔ ایالت ویرجینیا خطاب به فولکی-اکرین گفت: "واضح است که زن بسیار با هوش هستی" اما در ادامه گفت که "هیچ سوالی وجود ندارد که شما برای یک سازمان تروریستی کمک مادی فراهم می‌کردید."

قاضی برینکیما همچنین گفت که فلوکی-اکرین ''در واقع ملکهٔ داعش شد. او دختران جوان را شستشوی مغزی کرد و آنان را آموزش داد تا بکشند."

راج پارخ، یک سارنوال امریکایی، گفته است که فلوکی-اکرین برای بیش از هشت سال در کشور‌های منطقه از جمله لیبیا، عراق و سوریه در ''جنایت تروریستی" دخیل بوده است. به گفتهٔ این سارنوال،‌ متهم سایر زنان و دختران را آموزش می‌داد تا برای داعش حملات را انجام دهند.

یکی از دختران فلوکی-کرین اظهاراتی در مورد مادرش کرد که در حکم قاضی نقش داشت.

لیلا ایکرین که فقط در سن ۱۳ سالگی در سوریه به ازدواج یک جنگجوی داعش درآمد، گفته است "تمایل بیش از حد برای کنترول و قدرت" انگیزهٔ پیوستن مادرش با داعش بود.

او خطاب به مادرش گفت: "می‌خواهم مردم بی‌بینند که او [مادرش] چگونه یک شخص است." لیلا ایکرین در ادامه خطاب به مادرش گفت که "او مرا در رقه با کسی [شوهرش که جنگجوی داعش بود] رها کرد که بالایم تجاوز جنسی می‌کرد."

جبرایل، پسر فلوکی-اکرین،‌ در اعلامیه‌ای مادرش را به مثابهٔ ''هیولای بدون عشق به فرزندان‌اش و بدون عذری به اعمالش" توصیف کرده است.

جبرایل در این اعلامیه همچنین خطاب به مادرش گفته است که "او خون، درد و رنج و عذاب همه فرزندانش را در دست دارد."

فلوکی-اکرین در جریان محاکمه از قاضی خواست تا "حکم دلسوزانه'' صادر کند و وی را فقط به دو سال زندان محکوم کند. او گفت: "من عمیقاً از انتخاب هایم پشیمان استم. از هرکسی که از اعمالم صدمه دیده، تقاضای بخشش می‌کنم."

سارنوال این قضیه گفته است که فلوکی-اکرین در یک ''خانهٔ دوست داشتنی و با ثبات" در ایالت کنزاس بزرگ شده، یک شاگرد با استعداد تلقی می‌شد و سابقهٔ زندگی‌اش، اعمالش را توضیح داده نمی‌تواند.

این خانواده در سال ۲۰۰۸ به مصر و در ۲۰۱۱ به لیبیا رفت. به گفتهٔ سارنوال ایالات متحده، فلوکی-اکرین در جستجوی قدرت و نفوذ بود و دختران جوان را "ایدیولوژی افراطی و خشونت آموزش" می‌داد.

آنان در سپتمبر ۲۰۱۲ زمانی که تندروان گروه انصار شریعت بر سفارت ایالات متحده در بن‌غازی،‌ پایتخت لیبیا، حمله کردند،‌ در آن کشور به سر می‌بردند. در آن حمله، سفیر ایالات متحده و سه امریکایی دیگر کشته شدند.

به گفتهٔ سارنوال امریکایی،‌ فلوکی-اکرین که به زبان عربی روان صحبت می‌کند، گروه انصار شریعت را در"بررسی و خلاصه کردن محتویات اسناد دزدیده شدهٔ امریکا'' کمک کرد.

این خانواده در اواخر ۲۰۱۲ یا اوایل ۲۰۱۳ به عراق، ترکیه و سوریه سفر کرد و در شهر موصل سوریه عمیقاََ در فعالیت داعش دخیل شد.

شوهر دوم فلوکی-اکرین که متولد ترکیه و رهبر یک واحد تک تیرانداز داعش بود،‌ در سال ۲۰۱۵ کشته شد. او سه بار دیگر از جمله با یک رهبر نظامی داعش که در سال ۲۰۱۷ مسوول دفاع شهر رقه بود، ازدواج کرد.

به گفتهٔ سارنوال ایالات متحده،‌ فلوکی-اکرین در سال ۲۰۱۷ میلادی یک واحد داعش به نام ''كتيبه نوسنتارا" را رهبری می‌کرد و در آنجا برای بیش از ۱۰۰ زن و دختر آموزش نظامی می‌داد.

فلوکی-اکرین در جریان محاکمه تایید کرد که برای زنان و دختران آموزش نظامی می‌‌داد، اما ادعا کرد که هدف این آموزش فقط دفاع خودی بود.

او گفت‌: "من خودم هیچگاهی جنگ نکرده ام. هیچگاهی یک مرمی فیر نکرده ام."

XS
SM
MD
LG