لینک های دسترسی

Breaking News

مرد امریکایی اختطاف شده در افغانستان خواهان آزادی‌اش شد


در این تصویر بدون تاریخ که از صحفه تویتر او بدست آمده است مارک فریریکس ، را در عراق را نشان میدهد.
در این تصویر بدون تاریخ که از صحفه تویتر او بدست آمده است مارک فریریکس ، را در عراق را نشان میدهد.

یک مرد امریکایی که دو سال پیش در افغانستان اختطاف شد، در یک ویدیوی تازه نشر شده، ظاهر شده و خواهان آزادی خود شده است.

مجله نیویارکر چاپ امریکا روز جمعه ویدیوی تازه نشر شدهٔ مارک فریریکس،‌ را نشر کرد.

این نخستین بار است که ویدیوی آقای فریریکس، کهنه سرباز قوای بحری امریکا و قراردادی غیر نظامی ایالات متحده پس از آنکه در ۳۱ جنوری ۲۰۲۰ در کابل اختطاف شده، منتشر شده است.

اعتقاد بر این است که فریریکس در اسارات شبکهٔ حقانی وابسته به گروه طالبان به سر می برد. مقام‌های ایالات متحده در جریان دورهٔ کاری دو رییس جمهور امریکا تلاش کردند تا وی را از اسارات آزاد کنند، اما تا حال موفق به رهایی وی نشده اند.

آقای فریریکس در این ویدیو که با لباس‌های سنتی افغانستان ملبس است، در مقابل یک پردهٔ تیره نشسته است. او گفته است که این ویدیو به تاریخ ۲۸ نومبر ۲۰۲۱ ضبط شده است و می گوید که ''صبورانه'' انتظار آزادی خود را دارد.

آقای فریریکس در این ویدیو گفته است که "از رهبری امارت اسلامی افغانستان می خواهم: لطفاََ مرا آزاد کنید. مرا آزاد کنید تا دو باره با خانواده‌ام یکجا شوم. تشکر."

خبرگزاری اسوشیتید پرس گزارش داده است که در برخی اوقات ویدیوی اسیران نشر می شود تا ثبوتی برای زنده بودن آنها باشد و شرایط مذاکره برای آزادی آنها مساعد شود. اما تا حال مشخص نشده است که نشر این ویدیو به عین هدف صورت گرفته است یا خیر.

این ویدیو روز جمعه توسط مجله‌ٔ نیویارکر نشر شد و این مجله ویدیو را از یک فردی از افغانستان به دست آورده است که هویت‌اش فاش نشده است.

یک سخنگوی ادارهٔ تحقیقات فدرال از صحبت در مورد صحت و اعتبار این ویدیو اجتناب کرد. اما شارلین کاکورا،‌ خواهر فریریکس،‌ روز جمعه با نشر اعلامیه‌ای از طالبان به خاطر نشر این ویدیو، سپاسگزاری کرد و گفته است که نشر این ویدیو نشان می دهد که برادرش پس از بیش از دو سال اسارت، زنده است.

خانم کاکورا در عین حال از جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ امریکا، خواسته است تا تلاش‌ها برای آزادی فریریکس را افزایش بدهند.

کاکورا در این اعلامیه همچنین گفته است که نشر این ویدیو نشان دهندهٔ این است که طالبان برای رهایی فوری فریریکس دلچسپی دارند.

خانم کاکورا در ادامهٔ این اعلامیه از رییس جمهور و وزیر خارجهٔ ایالات متحده خواسته است تا با اقدامات جدی،‌ فریریکس را از اسارت آزاد کنند.

قبل بر این، طالبان به صورت واضح از ایالات متحده خواستند تا بشیر نورزی را که به جرم قاچاق مواد مخدر در امریکا زندانی است،‌ از حبس آزاد کند، اما حکومت ایالات متحده تا حال هیچ اقدامی برای مبادلهٔ فریریکس با نورزی نکرده است.

نشر این ویدیو در عین روز صورت گرفت که وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه اول اپریل( ۱۲ حمل) گفت که طالبان یک شهروند امریکایی و برادرش را که دارندهٔ گرین کارت یا اقامت دایمی امریکا بود، از حبس آزاد کردند.

این دو برادر که به تاریخ ۱۸ دسمبر سال گذشته توسط طالبان بازداشت شده بودند،‌ روز جمعه اول اپریل از قید آزاد شدند.

مقام‌های ایالات متحده گفته اند که صفی الله رووف،‌ شهروند امریکایی، و انیس خلیل، دارندهٔ گرین کارت یا اقامت دایمی امریکا، قبل از اینکه به ایالات متحده انتقال داده شوند، به قطر انتقال یافتند. اما بیشتر از این در این مورد جزییات ارایه نکرده است.

XS
SM
MD
LG