لینک های دسترسی

Breaking News

پوهنتون امریکایی افغانستان پس ازهفت ماه دوباره به روی محصلان گشوده شد


پس از حمله تروریستی در ۲۴ اگست سال گذشته میلادی، پوهنتون امریکایی افغانستان به روی محصلان بسته شده بود.
پس از حمله تروریستی در ۲۴ اگست سال گذشته میلادی، پوهنتون امریکایی افغانستان به روی محصلان بسته شده بود.

دروازه پوهنتون امریکایی افغانستان، پس از هفت ماه، امروز ۲۵ مارچ دوباره به روی محصلان، گشوده شد.

زبیده اکبر، مسوول بخش رسانه‎ها در پوهنتون امریکایی افغانستان، در صحبت با صدای امریکا، گفت در جریان هفت ماه گذشته صنف‌های حضوری برگزار نمی‏شد؛ اما محصلان می‎توانستند درس‎های شان را آنلاین تعقیب کنند.

خانم اکبر افزود "دانشگاه امریکایی افغانستان بعد از ۲۴ اگست، سال ۲۰۱۶ دروازه‌های خود را به روی شاگردان بسته کرد، ما در این مدت به صورت حضوری صنف نداشتیم و تمام این وقت را صرف این کردیم تا بتوانیم سیستم‌های امنیتی را قوی‌تر بسازیم تا شاگردان ما به فضای امن‌تر برگردند".

در ۲۴ اگست سال گذشتۀ میلادی مهاجمان نخست دروازۀ ورودی پوهنتون امریکایی افغانستان را منفجر ساختند، و دومهاجم داخل ساختمان پوهنتون شد، پس از آن حدود ده ساعت درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و مهاجمان جریان داشت، که در نتیجه این حمله ۱۳ تن به شمول هفت محصل، سه پولیس، دومحافظ این پوهنتون ویک محافظ مکتب نابینایان، کشته شدند.

به گفته خانم اکبر، از امروز تا دو روز اینده برای محصلان فرصت داده می‏شود تا با اساتید و فضای پوهنتون آشنا شوند و صنف‎های شان را انتخاب کنند و به تاریخ ۲۸ مارچ رسمأ تدریس در پوهنتون آغاز خواهد شد.

این پوهنتون ۱۷۰۰محصل دارد که شش صد تن آنان محصلان دوره لیسانس و ماستری اند.

هم‎چنان به گفته خانم اکبر، هشتاد محصل برای سال پیش‎رو، جدیدأ برای دوره‏های لیسانس و ماستری جذب شده است.

خانم اکبرگفت، پس از حمله به پوهنتون، نگران برنگشتن استادان خارجی و محصلان به پوهنتون امریکایی افغانستان، بودند؛ اما او افزود که برخلاف انتظار شان اکثریت محصلان و استادان خارجی دوباره برگشته اند.

او هم‏چنان از گروه‎های دهشت افگن خواست تا مکان‎های تعلیمی و تحصیلی را هدف قرار ندهند.

خانم اکبر گفت "هدف یک آینده مدرن و پیشرفته برای افغانستان است و نسل آینده افغانستان را می‎خواهیم رهبران آینده افغانستان تربیه کنیم. کسانی که به پوهنتون امریکایی حمله کردند، دقیقأ مخالف دیدن یک افغانستان بهتر اند. خواست ما از آنان اینست که مکان‎های تعلیمی، مکان‎های تحصیلی را مورد حمله قرار ندهند."

پوهنتون امریکایی افغانستان، در سال ۲۰۰۵ میلادی تأسیس شد و برعلاوۀ کابل، در برخی از شهرهای دیگر افغانستان نیز شعباتی دارد.

XS
SM
MD
LG