لینک های دسترسی

Breaking News

طیارهٔ حامل پنج امریکایی آزادشده از زندان ایران، تهران را به مقصد 'قطر' ترک کرد


گزارش‌ها از تهران حاکی است که طیارهٔ حامل پنج شهروند امریکا که در ایران زندانی بودند و بر اساس معاملهٔ تبادلهٔ زندانیان بین تهران و واشنگتن باید رها می‌شدند، روز دوشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۷ سنبله) از میدان هوایی تهران به مقصد بیرون از آن کشور پرواز کرد.

قصر سفید نیز به صدای امریکا تایید کرده است که این پنج شهروند امریکا زندانی در ایران سوار طیاره شده و عازم قطر اند.

ساعاتی پیشتر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک نشست خبری گفت که تبادل زندانیان بین ایران و امریکا امروز انجام خواهد شد. او همچنین گفت که شش میلیارد دالر دارایی‌های ایران که در کوریای جنوبی منجمد شده بود "در اختیار دولت و ملت" ایران قرار خواهد گرفت.

ایالات متحده در معاملهٔ تبادلهٔ زندانیان با ایران، به رهاسازی شش میلیارد دالر دارایی‌های ایران که در کوریای جنوبی منجمد شده بود، توافق کرده اما مقام‌های امریکایی گفته اند که این پول برای مقاصد بشردوستانه و تهیه غذا و دوا مصرف شده و رژیم ایران به آن دسترسی نخواهد یافت.

محمد رضا فرزین، رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، چاشت دوشنبه به وقت ایران در یک کنفرانسی خبری گفت که پول‌های رها شدهٔ‌ ایران در بانک‌های الاهلی و الدخان در قطر واریز شده است.

پنج شهروند امریکا ایرانی‌تبار در پی اعلام توافق بین واشنگتن و تهران، به مکانی در بیرون از زندان منتقل شده بودند و منتظر خروج از ایران بودند.

بر اساس این معامله، ایالات متحده نیز به رهایی پنج ایرانی زندانی در ایالات متحده توافق کرده است.

کنعانی گفت : "دو نفر از این ایرانیان براساس علاقه و خواست خودشان به ایران بازمی‌گردند، یک نفر به خانواده خود در کشور ثالث ملحق می‌شود و دو شهروند دیگر تمایل دارند که در امریکا بمانند."

سیامک نمازی ۵۱ ساله و عماد شرقی ۵٩ ساله که هر دو تاجر اند، و مراد طاهباز ۶۷ ساله، فعال محیط زیست، سه نفر از پنج امریکایی ایرانی‌تبار اند که از سوی مقام‌های ایرانی آزاد شده اند. هویت چهارمین و پنجمین نفر اعلام نشده، اما گفته می‌شود یکی از آنها زن است.

از سوی دیگر، ایرانیانی که در امریکا آزاد شده اند مرتکب جرایم بزرگ مانند دور زدن از تحریم‌های امریکا علیه ایران شده‌اند. صدای امریکا پیش‌تر در گزارش اختصاصی نام این افراد را امین حسن‌زاده، مهرداد انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ‌پور کفرانی، و کاوه لطف‌الله افراسیابی ذکر کرده بود.

در تهیه این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG