لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین الملل: اروپا افغان‌های بیشتر را برگشت می‌دهد


آرشیف: پناهجویان افغان در آلمان
آرشیف: پناهجویان افغان در آلمان

کشور های اروپایی، باوجود تداوم خشونت ها در افغانستان، پناهجویان بیشتر افغان را به کشور شان برگشت می دهند.

سازمان عفو بین الملل، روز پنجشنبه در گزارش جدید خود، با بیان این مطلب نگاشته است که حکومت های اروپایی، آگاهانه خطراتی را که بازگشت کنندگان با آن مواجه می گردند، نادیده گرفته و اتحادیۀ اروپایی به شدت حکومت افغانستان را تحت فشار قرار می دهد تا رقم بزرگ برگشت کنندگان را بپذیرد.

عفو بین الملل بر اساس آمار به دست آمده از اتحادیۀ اروپایی اذعان می دارد که بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، رقم بازگشت کنندگان افغان از کشور های اروپایی به افغانستان، تقریباً سه برابر شده و از ۳ هزار و ۲۹۰ تن، به ۹ هزار و ۴۶۰ تن بلند رفته است.

این در حالیست که رقم تلفات غیرنظامیان در افغانستان نیز به اساس گزارش یوناما، در ۲۰۱۶ بلند بوده و به ۱۱ هزار و ۴۱۸ تن می رسد.

سازمان عفو بین الملل خواهان مهلت به بازگشت کنندگان افغان تا زمانی شده است که افغان ها بتوانند با "مصوونیت و وقار" به کشور شان برگردند.

تصمیم بی باکانه و غیرقانونی

انا شیا، پژوهشگر حقوق پناهجویان و مهاجران در سازمان عفو بین الملل می گوید " اتحادیۀ اروپایی با تصمیم افزایش رقم اخراج شوندگان، یک پالیسی را اختیار کرده است که بی باکانه و غیر قانونی است."

خانم شیا، در یک اعلامیه اذعان داشته است که در این تصمیم، آنان[کشور های اروپایی]، "اگاهانه شواهد در مورد بلند بودن آمار بلند خشونت ها و غیر مصوون بودن تمام نقاط افغانستان را نادیده گرفته و مردم را به خطر شکنجه، اختطاف، مرگ و سایر وحشت ها مواجه می سازند."

این گزارش براساس تحقیقات بین ماه های می تا سپتمبر ۲۰۱۷ و در مجموع ۲۶ قضیۀ ثبت شده، تهیه گردیده است.

دفتر معاونت ملل متحد در امور افغانستان یا یوناما، تخمین می کند که بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶، نزدیک به ۲۵ هزار غیر نظامی، در خشونت های مرگبار افغانستان کشته و بیش از ۴۵ هزار دیگر مجروح شده است.

این در حالیست که خشونت ها و خرابی اوضاع امنیتی در سال ۲۰۱۷ هم تداوم یافته است.

به گفتۀ سازمان عفو بین الملل، به نظر می رسد ناروی، مسوول برگشت اجباری بیشترین رقم پناهجویان افغان به افغانستان می باشد.

این نهاد به نقل از مقامات افغان می گوید که 32 درصد تمام بازگشت کنندگان اجباری افغان، (۹۷ تن از ۳۰۴ بازگشت کنندۀ اجباری)، در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۷، از کشور شمالی اروپا به افغانستان رفته اند.

حوریه مصدق، مسوول بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل گفت که اینگونه برگشت، قانون بین المللی را نقض می کند.

خانم مصدق می گوید "همان کشور های اروپایی که زمانی به حمایت از آیندۀ بهتر افغان ها متعهد شده بودند، اکنون امید و آرزو های آنان [افغان ها] را از بین برده و آنان را به یک کشوری بر می گردانند که حتی خطرناکتر از زمانی شده است که پناهجویان، آن را ترک کرده بودند."

XS
SM
MD
LG