لینک های دسترسی

Breaking News

کشتن اسرای طالب نقض قوانین جنگی است


وسله وال طالبان
وسله وال طالبان

حوریه مصدق، پژوهشگر بخش افغانستان در عفو بین الملل می گوید "کشتن اسرای جنگی، چه طالب یا غیر آن، نقض قوانین جنگی و احتمالاً جرایم جنگی تلقی شده می تواند."

این اظهارات خانم مصدق در حالی بیان می شود که از قول عبدالرازق قوماندان امنیۀ کندهار در صفحات اجتماعی گفته شده که، به نیرو های تحت فرمان خود گفته است که جنگجویان طالب در میدان جنگ کشته شده و اسیر گرفته نشوند.

آقای رازق، فساد در سیستم قضایی افغانستان را دلیل عمدۀ رهایی طالبان اسیرشده عنوان کرده گفته بود که هر آن لحظه امکان رهایی اسرای طالب وجود دارد.

خانم مصدق به رادیوآشنا گفت اگر طرفین درگیر در جریان جنگ کشته می شوند، "تخلف جنگی" تلقی نمی شود اما اگر آن افراد پس از اسارت به قتل می رسند، "تخلف قوانین جنگی، تخلف از کنوانسیون ژینو و تخلف از قوانین بشری تلقی می گردد."

حوریه مصدق، پژوهشگر افغان در عفو بین الملل
حوریه مصدق، پژوهشگر افغان در عفو بین الملل

این پژوهشگر افغان می گوید که اگر یکی از طرفین درگیر، "فردی را اسیر گرفته و بعداً آن را به قتل می رساند"، یا در صورت که دو نفر از پیش مخالفت داشته و در زمان رویارویی با یکدیگر "یکی آن خلع سلاح بوده و یا در جریان منازعۀ جنگی قرار نداشته باشد اما توسط جانب مقابل خود کشته می شود؛ یک تخطی و نقض قوانین بین المللی بشری تلقی می شود."

خانم مصدق به صورت واضح نگفت که اینگونه تخطی ها- کشتن اسرا در میدان جنگ - جرایم جنگی به شمار می آید یا خیر.

این پژوهشگر افغان در عفو بین الملل، اما این را گفت "برای واضح شدن اینکه کشته شدن اسرای هر دو طرف درگیر توسط یکدیگر شان یک "جنایت جنگی" است یا خیر، شرایط ویژۀ وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد."

براساس قوانین جنگی، یک اسیر از تمام امتیازات و حقوقِ برخوردار است که یک زندانی عادی در محبس از آن استفاده می کند.

به گفتۀ خانم مصدق بر اساس قوانین مندرجۀ جنگی، باید با یک اسیر جنگی برخورد انسانی صورت گیرد، در صورت که مجروح باشد مداوا گردد، برای دستیابی به حقایق - بدون شکنجه تحت استنطاق قرار گیرد و محل نگهداری اسرای جنگی باید از حد اقل شرایط نگهداری سایر زندانیان برخوردار باشد.

منابع موثق، خبر می دهند پس از آنکه قوماندان امنیۀ کندهار در ولسوالی ژیړی آن ولایت به سربازان تحت امر خود فرمان کشتن طالبان را صادر کرد، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان او را به کابل فرا خوانده تا از وی در رابطه وضاحت بخواهد.

از روز گذشته به اینسو در رسانه های اجتماعی، خبر استعفای جنرال عبدالرازق پخش شده است. هرچند در رابطه آقای رازق ابراز نظری نکرده است اما ساکنین ولایت کندهار در رابطه ابراز نگرانی کرده اند.

وزارت داخلۀ افغانستان، روز پنجشنبه با نشر خبرنامه یی، استعفای آقای رازق را رد کرده او را در تامین امنیت مناطق جنوب موثر عنوان کرد.

XS
SM
MD
LG