لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل خواستار لغو اخراج یک خانوادۀ افغان از ناروی شد


سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، حکومت ناروی تصمیم به اخراج خانواده‌ای افغان گرفته است که در صورت عملی‌شدن این تصمیم، زندگی و آیندۀ آنها در افغانستان با تهدید جدی نقض حقوق بشر مواجه خواهد شد.

بر بنیاد خبرنامه‌ای این سازمان، طیبۀ عباسی، 18 ساله کسی که هیچگاهی افغانستان را ندیده است، در صورت اخراج، هر لحظه با مادر و دو برادرش در معرض خطر خواهد بود.

اکنون عفو بین‌الملل از کمپاینی که برای متوقف کردن اخراج وی که به رهبری هم‌صنفی‌های طیبه در شهر تروندهایم آغاز شده است، اعلام حمایت می‌کند.

شارمن محمد، رئیس حقوق بشر و مهاجرین در عفو بین‌الملل گفته است "طیبه عباسی یک نوجوان محبوب و یکپارچه است که آرزوی داکترشدن را دارد؛ اما زندگی‌اش می‌تواند برای همیشه تغییر کند. همانند هزاران افغان دیگر که خانه‌های امن در کشورهای اروپایی پیدا کرده اند، او اکنون در معرض برکنده‌شدن قرار گرفته و به یک منطقه جنگی فرستاده می‌شود".

طیبه عباسی، دختر افغان که متولد ایران است، در سال ۲۰۱۲ با والدین و دو برادرش به ناروی مهاجر شده اند.

عفو بین‌الملل، با استناد به گزارش‌های سازمان ملل و استخبارات امریکا – که گفته شده است، وضعیت افغانستان رو به وخامت است – در چنین شرایطی برگرداندن طیبه و برادرانش را "حرکت غیرضروری و بی‌عاطفه" خوانده و تأکید کرده است که این کار "غارت‌کردن آیندۀ" آنها است.

این دادخواهی برای طیبه و خانواده‌اش در حالی از سوی عفو بین‌الملل راه‌اندازی شده است که بر اساس ارقام مقام‌های افغان، در چهار ماه سال روان میلادی، ۹۷ پناهجوی افغان از ناروی اخراج شده اند.

از سوی دیگر، بر اساس تفاهمنامه‌های موجود میان افغانستان و برخی کشورهای اروپایی، درخواست آن شمار پناهندگان افغان که پس از بررسی، برای کشورهای میزبان موجه و قانع‌کننده نباشد، به کشورشان برگردانده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG