لینک های دسترسی

Breaking News

زلزله در شرق افغانستان هزاران کشته و زخمی بر جا گذاشت 


Afghanistan
Afghanistan

مقامات طالبان روز چهارشنبه ۲۲ جون (اول سرطان) گفتند که در نتیجۀ زلزله در ولایت پکتیکا، ننگرهار و خوست بیش از ۱۰۰۰ نفر جان باخته و بیش از ۱۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان، گفت که این زلزله اوایل صبح چهارشنبه به وقت محل رخ داد. کریمی افزود که این زلزه، چهار ولسوالی این ولایت را شدیداً تکان داده است که در اثر آن، ده‌ها خانه نیز به گونۀ کامل تخریب شده اند.

طالبان گفته اند که ولسوالی های برمل، زیروک، نکی و کیان در ولایت پکتیکا بیشترین آسیب ناشی از این زلزله را متحمل شده اند.مقام‌های طالبان می‌گویند که تلاش‌ها برای بیرون کشیدن قربانیان از زیر آوار‌ها جریان دارد.

به گفتۀ کریمی، تا کنون صدها نفر از محلات شان در ولایت پکتیا آواره شده و بیجا شدگان نیاز به کمک‌های عاجل بشری دارند.

در این حال، مقام‌های طالبان در ولایت خوست می‌گویند که در نتیجۀ این زمین لرزه، دست‌کم ۲۵ نفر به شمول زنان و کودکان در این ولایت جان باخته اند و ۹۰ نفر دیگر زخمی شده اند

شبیر احمد عثمانی، رییس اطلاعات و فرهنگ این ولایت، به خبرنگاران گفت که بیشتر قربانیان، باشندگان ولسوالی سپیرۀ این ولایت اند. مقام‌های محلی طالبان تایید کرده اند که در اثر این زلزله، صدها خانه در ولایت خوست تخریب و صدها نفر آواره شده اند.

به گفتۀ مقام‌های طالبان این آمار ابتدایی است و احتمال افزایش تلفات ناشی از این زمین لرزه در ولایات پکتیکا و خوست وجود دارد.

حکومت طالبان از نهادهای بین‌المللی خواسته است که برای بیرون کشیدن قرباینان از زیر آوارها و رسیدگی به باشندگان محل اقدام کرده و گروه‌های نجات را به محل اعزام کنند.

مقام‌های طالبان همچنین گفته اند که آنان گروه‌های نجات به شمول هلیکوپترها را به این ولایت اعزام کرده و در حال حاضر، مصروف بیرون کشیدن اجساد و مجروحین از زیر آوارها اند.

به گفتهٔ طالبان شماری از مجروحین به شفاخانه‌ها منتقل شده اند.

در همین حال،‌ اداره زمین شناسی ایالات متحده صبح وقت چهار شنبه گفت که زلزلهٔ به شدت ۶.۱ درجه ریشتر مناطق پرجمعیت افغانستان و پاکستان را در اوایل صبح چهارشنبه به وقت محل تکان داد.

این زلزله که مرکز آن در ۵۱ کیلومتری عمق زمین قرار داشت،‌ نه تنها افغانستان، بلکه بخش های از پاکستان و هند را نیز تکان داده است.

مرکز لرزه نگاری مدیترانه اروپا در تویتی گفته است که تکان این زلزله در ساحهٔ ۵۰۰ کیلومتر از افغانستان گرفته تا پاکستان و هند احساس شده است.

این مرکز از قول شماری از شاهدان گفته است که این زلزله در کابل،‌ پایتخت افغانستان، و اسلام آباد، پایتخت پاکستان نیاز احساس شده است.

XS
SM
MD
LG