لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ اسراییل بر غزه سبب کشته شدن چندین امدادرسان خارجی شد


یک سازمان امداد رسان مستقر درایالات متحده روز دوشنبه اول اپریل (۱۳ حمل) گفت که در اثر حمله هوایی اسراییل بر نوار غزه چندین نفر از کارمندان آن کشته شده اند.

خوزه اندرس، بنیانگذار نهاد امداد رسان موسوم به ''آشپزخانه مرکزی جهان'' (World Central Kitchen) در شبکۀ اجتماعی ایکس نوشته است که در حمله هوایی اردوی اسراییل بر نوار غزه ''خواهران و برادران ما را از دست دادیم.''

پیش از این، وزارت صحت غزه گفته بود که اجساد چهار کارمند امدادرسان و راننده فلسطینی‌ آنان پس از آن به ساحۀ دیرالبلاح انتقال داده شدند که موتر حامل آنان آماج حمله اسراییل قرار گرفت.

این نهاد امدادرسان همچنان گفته است:‌ "ما از گزارش‌هایی مطلع استیم که نشان می‌دهد اعضای تیم آشپزخانه مرکزی جهان در حمله اردوی اسراییل در حالی که برای حمایت از تلاش‌های بشردوستانه برای تحویل غذا در غزه تلاش می‌کردند، کشته شده‌ اند. این یک تراژیدی است. کارمندان کمک‌های بشردوستانه و غیرنظامیان هیچگاهی نباید هدف قرار بگیرند."

یک خبرنگار خبرگزاری فرانس پرس نیز اجساد پنج نفر را در شفاخانه الاقصی واقع در دیرالبلاح دیده است که سه تن آنان پاسپورت خارجی داشته اند.

گروه حماس با نشر اعلامیه‌ای گفته است که قربانیان شامل شهروندان 'بریتانیایی، آسترالیایی و پولندی بودند. بر اساس اعلامیۀ حماس قربانی چهارم این حمله رانندۀ این امدادرسانان بوده و هویت فرد پنجم تا هنوز مشخص نشده است.

انتونی البانیز، صدراعظم آسترالیا،‌ صبح سه‌شنبه به وقت محل تایید کرد یکی از کارمندان امداد رسانی که در حمله غزه کشته اند، شهروند آن کشور می‌باشد. البانیز گفت که این شخص زومی فرانککام نام داشت و رضاکاری بود که در بخش فراهم‌آوری غذا برای مردم فلسطین کمک می‌کرد. او تاکید کرد که آسترالیا ''در صدد پاسخگویی کامل و مناسب است."

ادرین واتسن، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، در رسانه اجتماعی ایکس نوشته است که به دلیل حملۀ اسراییل که در نتیجۀ آن کارمندان امداد رسان کشته شده اند ''‌دل شکسته شده ایم.''

اردوی اسراییل کشته شدن این کارمندان امداد رسانی را تایید کرده و گفته است که در مورد این ''حادثه غم انگیز'' تحقیقات به سطح بلند را راه اندازی می‌کند تا شرایط این حادثه را درک کند.

پس از حملات هفتم اکتوبر سال گذشته حماس بر جنوب اسراییل،‌ نوار غزه تقریباً به صورت کامل زیر محاصرۀ نظامیان اسراییلی قرار دارد. ملل متحد اسراییل را متهم کرده که این کشور مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه برای ۲.۴ میلیون فلسطینی در نوار غزه می‌شود.

ادارات سازمان ملل متحد بارها هشدار داده‌ اند که شمال غزه در آستانه قحطی قرار دارد و گفته اند که وضعیت به وجود آمده، بحران ساخته دست بشر است، زیرا لاری‌های حامل کمک‌های بشردوستانه در مرز مصر و غزه منتظر بازرسی‌های طولانی توسط مقامات اسراییلی استند.

یک کاروان متشکل از سه کشتی که حامل ۴۰۰ تن مواد غذایی و سایر تجهیزات اند، روز شنبه ۳۰ مارچ (۱۱ حمل) بندر لارناکای قبرس را به مقصد غزه ترک کرد، این مقدار کمک‌های بشردوستانه فقط بخشی اندک نیازمندی‌های اولیه فلسطینی‌ها را مرفوع می‌کند. آشپزخانه مرکزی جهانی در ارسال کمک‌هایی که با قایق از قبرس می‌رسد، نیز دخیل بوده است.

مرگبارترین جنگ در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۶۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشتند و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز غزه را آماج حملات قرار داده که در نتیجهٔ‌ این حملات، بخش اعظم نوار غزه به مخروبه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، در اثر حملات اسراییل بیش از ۳۲۸۴۵ نفر کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان می‌باشند. پس از حملات اسراییل بر مناطق شمال غزه، بسیاری از فلسطینی برای فرار از جنگ، به منطقه رفح پناه برده اند.
بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG