لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین گروه محصلین نظامی افغان به پاکستان رفت


رئیس جمهور پیشین افغانستان باربار پیشنهاد اسلام آباد برای آموزشدهی نظامیان افغان را کرده بود
رئیس جمهور پیشین افغانستان باربار پیشنهاد اسلام آباد برای آموزشدهی نظامیان افغان را کرده بود

حکومت افغانستان، برای نخستین بار، شش منسوب نظامی خود را برای فراگیری آموزش های مسلکی به پاکستان فرستاد. سفارت افغانستان در اسلام آباد گفته است که این محصلین مدت ۱۸ ماه در اکادمی نظامی پاکستان آموزش خواهند دید.

جانان موسی زی، سفیر افغانستان در پاکستان، در یک اعلامیه مطبوعاتی گفته است که ورود این شش افسر جوان افغان در اکادمی نظامی پاکستان، گام مهمی در راستای بهبود روابط دو کشور است.

آقای موسی زی در جریان دیدار با این محصلین، از آنان خواست که در تلاش برقراری روابط درازمدت "شخصی و مسلکی" با پاکستان باشند.

شمار نیرو های اردوی ملی افغانستان هم اکنون ۱۹۵ هزار نفر است که در داخل و خارجی از سوی نظامیان کشور های مختلف آموزش داده شده و تجهیز می شوند.

ایالات متحده امریکا و کشور های عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو بزرگترین حمایت کنندگان نیرو های امنیتی و دفاعی افغان اند، اما شماری از سربازان افغان برای فراگیری آموزش های نظامی به هند نیز اعزام شده اند.

انتقادات

اسلام آباد از دیرزمان می خواست که نظامیان افغان برای آموزش های نظامی به پاکستان اعزام شوند، اما حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، این پیشنهادات را نپذیرفته بود.

ایمل فیضی، سخنگوی پیشین آقای کرزی به صدای امریکا گفت که رئیس جمهور پیشین به دو دلیل این پیشنهادات را نپذیرفت "نخست اینکه ذهنیت عامه در افغانستان نسبت به پاکستان بسیار منفی بود و میان دو کشور فضای بی اعتمادی حاکم بود که اکنون هم وجود دارد".

سخنگوی پیشین ریاست جمهوری افغانستان اضافه کرد که رئیس جمهور کرزی همواره از پاکستان می خواست که نخست فضای اعتماد میان دو کشور ایجاد شود و پس از آن افغانستان نظامیان خود را برای فراگیری آموزش به آن کشور بفرستد.

آقای فیضی گفت "دلیل دوم این بود که نظامیان افغان خود نمی خواستند که به پاکستان بروند، زیرا آنان نگران بودند که پاکستان اصلاً نمی خواهد که افغانستان اردوی نیرومند داشته باشد، لذا هدف از آموزش آنان چه خواهد می بود؟"

پیشتر از این، امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، نیز از اعزام محصلین نظامی افغان برای فراگیری آموزش های مسلکی به پاکستان انتقاد کرده بود. آقای صالح به روزنامۀ هشت صبح گفته بود که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به گونۀ غیرمعمول به برقراری ارتباط با نظامیان پاکستانی رو آورده است.

XS
SM
MD
LG