لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان خشمگین بر اقامتگاه رییس جمهور سریلانکا یورش بردند


شماری از معترضان در داخل اقامتگاه رییس جمهور آن کشور
شماری از معترضان در داخل اقامتگاه رییس جمهور آن کشور

هزاران معترض خشمگین در سریلانکا روز شنبه نهم جولای‌ (۱۸ سرطان)‌ بر اقامتگاه رییس جمهور آن کشور یورش بردند.

تظاهرات به دلیل بدترین بحران اقتصادی که در هفت دههٔ گذشته در این کشور بی سابقه بوده است، از چند ماه به اینسو جریان دارد.

رسانه های محلی تصاویری را نشر کرده اند که مظاهره کنندگان را در داخل اقامتگاه رییس جمهور آن کشور نشان می‌دهد. اقامتگاه رییس جمهور سریلانکا در کولمبو، پایتخت آن کشور، موقعیت دارد.

مظاهره کنندگان با سر دادن شعار‌ها از گوتابایا راجاپاکسا، رییس جمهور سریلانکا، خواستند از قدرت کنار برود.

اما به گفتهٔ دو مقام وزارت دفاع سریلانکا، رییس جمهور آن کشور در هنگام ورود مظاهره کنندگان در اقامتگاه اش حضور نداشت و یک روز پیش از تظاهرات از قبل پلان شده، اقامتگاه‌اش را ترک کرده بود.

تصاویری که در رسانه های اجتماعی نشر شده است، نشان می‌دهد که شماری از معترضان در حوض آببازی اقامتگاه رییس جمهور آن کشور شنا می‌کنند.

در جریان این بحران سیاسی، دفتر رانیل ویکرمسینگا، صدراعظم سریلانکا، روز شنبه اعلام کرد که مایل به استعفا است تا راه را برای تشکیل یک حکومتی باز کند که در آن همه احزاب سیاسی حضور داشته باشند.

جزیرهٔ سریلانکا که در بحر هند موقیعت دارد و جمعیت آن به ۲۲ میلیون نفر می رسد، با کمبود شدید اسعار خارجی مواجه است.

علاوه بر آن، این کشور با کمبود مواد اولیه از جمله نفت، مواد خوراکی و ادویه مواجه است. افزون بر آن، انتظار می رود که در ماه های پیشرو تورم پولی در این کشور ۷۰ در صد افزایش یابد و مردم را با مشکلات بیشتر اقتصادی مواجه کند.

بحران اقتصادی در سریلانکا پس از آن شدت گرفت که همه گیری بیماری کووید۱۹ موجب شد تا اقتصادی این کشور که بیشتر متکی به سیاحان خارجی است، به شدت متاثر شود. عوامل دیگر از جمله قرضه های بزرگ و افزایش قیمت نفت نیز اقتصادی این کشور را به شدت متاثر کرده است.

اما بسیاری از شهروندان سریلانکا، بحران اقتصادی کشورش شان را ناشی از سوی مدیریت رییس جمهور می دانند.

XS
SM
MD
LG