لینک های دسترسی

Breaking News

تیلرسن: داعش واضحاً مسوول نسل کشی و جنایات بشری است


ریکس تیلرسن، وزیرخارجۀ ایالات متحده
ریکس تیلرسن، وزیرخارجۀ ایالات متحده

گروه داعش ساحات وسیع تحت کنترول خود را در عراق و سوریه از دست داده است؛ باوجود آن، ایالات متحده، روز سه شنبه جنگجویان آن گروه را به انجام خشونت های عمده علیه اقلیت های مذهبی و گروه های قومی مخالف آن گروه، متهم کرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که گروه داعش "واضحاً مسوول نسل کشی ... و جنایات علیه بشریت است".

ریکس تیلرسن، حین نشر گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در مورد آزادی مذاهب در ۱۹۹ کشور جهان و سایر مناطق کرۀ زمین گفت "آزار و اذیت و عدم تحمل مذهبی، بسیار شایع باقی مانده است".

آقای تیلرسن گفت که تقریباً " هشتاد درصد نفوس جهان با محدودیت ها و یا خصومت های زندگی می کنند که آزادی مذهب شان را محدود ساخته است. جاییکه به آزادی مذاهب احترام گذاشته نمی شود، میدانیم که در آنجا بستر بیشتر و مناسب تری برای بی ثباتی، نقض حقوق بشری و افراطگرایی خشونت بار، مهیا می گردد."

این دیپلومات ارشد امریکایی تاکید ورزید که نمی توانیم "آن وضعیت ها را نظر انداز کنیم."

هفت کشور با محدودیت های مذهبی

وزیرخارجۀ ایالات متحده در گزارش ۲۰۱۶ آن وزارت در مورد آزادی مذاهب؛ ایران، عربستان سعودی، ترکیه، بحرین، چین، پاکستان و سودان را در زمرۀ کشورهای نام برد که حکومت های آن به نقض آزادی مذاهب پابند مانده اند.

ریکس تیلرسن گفت که در بسیاری موارد، این کشور ها پیروان مذاهب مختلف را از طریق آزار و اذیت، زندانی کردن و اعدام، مورد ارعاب قرار می دهند.

آقای تیلرسن گفت "هیچکس باید به خاطر عقاید خود در ترس و هراس زندگی نکند؛ مخفیانه به عبادت نپردازد و با تبعیض مواجه نگردد".

تداوم اعمال گروه داعش

اما این دیپلومات ارشد امریکایی اتهامات خود را با بیشترین جزییات، علیه گروه داعش بیان داشته گفت "با وجود پیشرفت هایکه در شکست داعش و سرنگونی خلافت آن گروه به دست آورده ایم، اعضای آن گروه دهشت افگن، گروه های متعدد مذهبی و قومی را مورد تجاوز جنسی، اختطاف، برده گیری و حتی مرگ قرار داده و به این اعمال خود ادامه می دهند".

ریکس تیلرسن، به منظور "دور کردن هر گونه ابهام از اظهارات و یا گزارش های پیشین وزارت خارجۀ ایالات متحده" گفت "جنایت نسل کشی نیاز به سه پاسخ دارد: اقدامات خاص – مقاصد خاص – افراد خاص."

آقای تیلرسن افزود "گروه داعش واضحاً مسوول نسل کشی علیه ایزیدی ها، مسیحیان و مسلمانان شیعه مذهب در مناطقی بوده اند که در گذشته تحت کنترول شان قرار داشت یا اکنون در ساحۀ حاکمیت آن گروه قرار دارد."

وزیرخارجۀ ایالات متحده گفت که حراست از "اقلیت های مذهبی و سایر افراد که هدف افراطگرایی خشونت آمیز قرار گرفته اند، در اولویت مسایل حقوق بشری" ادارۀ دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، قرار دارد.

عراق

گزارش سالانۀ آزادی های مذهبی وزارت خارجۀ امریکا حاکیست که در عراق، شورشیان "سلسله از خشونت ها را علیه افراد تمام عقاید انجام داده اند؛ اما، مسلمانان غیر سنی به گونۀ خاص" از آن متاثر شده اند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده اذعان می دارد که گروه داعش "در مناطق تحت کنترول خود به کشتار های انفرادی و دسته جمعی ادامه داده و به اعمال مانند تجاوزات جنسی، اختطاف، بازداشت های کور کورانه و آدم ربایی کتله یی، شکنجه، تغیر مذهب جبری بچه های غیر مسلمان و برده گیری و قاچاق جنسی زنان و دختران اقلیت های مذهبی، مبادرت می ورزند".

در این گزارش آمده است که گروه داعش "در مناطق که تحت کنترول شان قرار ندارد، به حملات انتحاری، انفجار وسایط مملو با مواد منفجره و بم های تعبیه شده در کنار جاده دست زده و تمام بخش های جامعه را تحت حمله قرار داده است".

سوریه

گزارش ۲۰۱۶ آزادی مذاهب وزارت خارجه اذعان می داد که در سوریه "افراد غیر دولتی به شمول اعضای گروه های مانند داعش ... و جبهۀ النصره که از جانب ایالات متحده و سایر کشور ها به عنوان سازمان های دهشت افگن شناسایی شده اند، شیعیان، علویان، مسیحیان و سایر اقلیت های مذهبی و سایر سنی ها را هدف قرار داده اند.

وزارت خارجه ایالات متحده حاکیست که گروه داعش ده ها تن را در محضر عام اعدام کرده، به صلیب کشیده و یا هم مردها، زنان و کودکان را به اتهام ارتداد، کفر، هم جنسگرایی و توهین به خداوند، سر بریده اند.

در این گزارش تاکید شده است که گروه داعش در شهر رقۀ که مرکز خلافت خود خواندۀ آن گروه در سوریه است، و سایر شهر های آن کشور، هزاران نفر از زنان ایزیدی را به بردگی نگهداشته و دختران را در عراق اختطاف و به منظور فروش و خوش گذرانی افراد داعش، به عراق قاچاق کرده اند".

چین

چین از جمله کشور هایست که در بخش وضع محدودیت های مذهبی، در گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده از آن نام برده شده است.

در این گزارش آمده است که حکومت چین به سؤاستفاده، بازداشت، توقیف و شکنجۀ طرفداران و پیروان مذاهب مختلف مبادرت می ورزد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده تاکید کرده است که حکومت چین خواستار بازگشت اجباری مسلمانان اویغور از کشور های خارجی به چین شده است؛ جاییکه بیشتر آن افراد به خاطر آزار و اذیت مذهبی پناهنده شده اند.

XS
SM
MD
LG