لینک های دسترسی

Breaking News

در یک هفته ۲۵۲ سرباز افغان کشته شد - وزارت دفاع


وزیران دفاع و داخله و رئیس امنیت ملی افغانستان گفته اند که از تاریخ ۹ تا ۱۶ ثور سال روان خورشیدی ۲۵۲ نظامی افغان در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته شده و در همین مدت، ۳۶۳ نظامی دیگر زخمی شده اند.

وزیر دفاع ملی افغانستان گفت که در یک هفته – از ۹ تا ۱۶ ثور – ۱۳۱ منسوب اردوی ملی، ۱۱۵ منسوب پولیس ملی و شش کارمند امنیت ملی در جنگ کشته و ۲۰۹ سرباز اردوی ملی، ۱۱۷ منسوب پولیس و ۳۷ کارمند امنیت ملی افغانستان زخمی شده اند.

طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان، همچنان گفت که در جریان این هفت روز ۳۶ تن از منسوبین نهادهای امنیتی نیز به دست مخالفان مسلح اسیر شدند.

آقای بهرامی گفت که با آغاز عملیات طالبان به نام "خندق" جنگجویان آن گروه ۲۶۴۰ تهدید و عملیات را بر ضد قوای افغان پلانگذاری کرده اند که به گفتۀ وی ۸۹۸ آن اتفاق افتاده و ۱۷۴۴ دیگر آن از سوی قوای امنیتی و دفاعی افغان خنثا شده است.

آقای بهرامی گفت "این تهدیدات شامل حملات تهاجمی بالا پوسته‌ها و ولسوالی‌ها بوده، حملات انتحاری، انفجارات، حملات راکتی، کمین و ترور می‌باشد".

آقای بهرامی گفت که قوای افغانستان نیز در این مدت عملیات متعدد را بر مواضع طالبان انجام داده اند که در آن ۷۹۹ جنگجوی طالب، ۴۹۹ تندرو آن گروه زخمی و ۷۷ شورشی طالبان بازداشت شده است.

وزیر دفاع افغانستان همچنان گفت که هم اکنون قوای افغان سرگرم انجام ۱۴ عملیات در ۱۲ ولایت افغانستان هستند.

امنیت انتخابات

مقام‌های امنیتی افغان که برای توضیحات در مورد آمادگی ها برای تامین امنیت انتخابات به ولسی جرگه فراخوانده شده بودند، از افزایش تحرکات طالبان و تدابیر امنیتی قوای افغان در آستانۀ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی خبر دادند.

وزیر دفاع افغانستان گفت که حدود ۷۲۰۰ منسوب اردو به حمایت از پولیس برای تأمین امنیت روند ثبت نام رای دهندگان توظیف شده است.

ویس احمد برمک، وزیر امور داخلۀ افغانستان، نیز گفت که در هر مرکز ثبت نام چهار تا ده نفر از سربازان پولیس ملی برای تامین امنیت موظف اند.

مسؤولان نهادهای امنیتی گفتند که برای تامین انتخابات پلان خاصی را روی دست دارند در مناطق مشخص عملیات‌های را راه‌اندازی خواهند کرد. آنان از اعضای ولسی جرگه نیز خواستند که اگر پیشنهاداتی برای بهبود عملیات‌ها و تأمین امنیت دارند، با نهادهای امنیتی شریک سازند.

تغییر وضعیت جنگ

وزیر داخلۀ افغانستان به قانونگذاران آن کشور گفت که وضعیت امنیتی در افغانستان تغییر کرده است و به گفتۀ وی در حال حاضر چندین کشور از مخالفان مسلح حکومت حمایت کرده و اسلحه و تجهیزات پیشرفته را در اختیار آنان قرار داده اند تا روند مردم سالاری را در افغانستان صدمه بزنند.

آقای برمک گفت ""دشمن امروز با پیشرفته‌ترین تجهیزات (مجهز است) متاسفانه حلقۀ کشورهای جدیدی که در برابر افغانستان قرار گرفتند، آنها تمام شان این وسایل را در اختیار مخالفین قرار دادند، وسایل و تجهیزات نو آمده ما اسناد داریم".

هرچند آقای برمک از کشور مشخصی نام نبرد، اما شماری از مقام‌های افغان به شمول اعضای پارلمان آن کشور چندین بار گفته اند که افزون بر پاکستان که حامی اصلی طالبان پنداشته می شود، روسیه و ایران نیز عناصر طالبان را حمایت می کنند.

آقای برمک ادعا کرد که مواد انفجاری و افراد انتحاری با موترهای شیشه سیاه به داخل شهر انتقال داده می‌شود؛ اما واضح نساخت که چه کسانی آنان را داخل شهر انتقال می‌دهند، آنچه که با واکنش تند شماری از اعضای ولسی جرگه نیز مواجه شد و از وی خواستند تا کسانی که این کار را می‌کنند، افشا سازند.

در جریان صحبت مقام‌های نهادهای امنیتی چندین بار برخی از اعضای ولسی جرگه با صحبت‌های آنان مخالفت کردند و آنان را به عدم رعایت شفافیت در کارهای شان متهم کردند.

XS
SM
MD
LG