لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ملل متحد از وضعیت مسلمانان در افریقای مرکزی


شبه نظامیان مسیحی ضد بالاکان در جمهوری افریقای مرکزی
شبه نظامیان مسیحی ضد بالاکان در جمهوری افریقای مرکزی

اداره ملل متحد در امور مهاجرین می گوید که صدها مسلمانی که در جمهوری افریقای مرکزی از سوی شبه نظامیان عمدتاً مسیحی تهدید میشوند، باید به صورت فوری به مناطق امن منتقل شوند.

اداره ملل متحد برای مهاجرین میگوید که ۴۷۴ مسلمان از اقلیت قومی فولا از ماه ها به این سو در شهر یالوکی گیرمانده و در وضعیت رقت بار زندگی میکند. این اداره میگوید که این گروه اقلیت در هراس زیست داشته و در یک ساحۀ مزدحمِ بیجا شدگان داخلی محصور است.

تیم ارزیابی ملل متحد گفته است که سؤ تغذی شدید، ملاریا و توبرکلوز در میان این گروه وجود دارد و ۴۲ نفر این گروه از ماه اپریل به این سو، جان باخته اند.

ادریان ادواردس، سخنگوی این ادارۀ ملل متحد به صدای امریکا گفت که وضعیت این گروه به اقدام فوی نیاز دارد.

او گفت:"فکر نمی کنیم که این وضعیت بیش از این قابل تحمل باشد، و بدین ملحوظ ما فکر می کنیم این مهم است که مردم به مکان های امن تر منتقل شوند. این یک وضعیت اضطراری است.این وضعیت از ماه ها به این سو جریان داشته و روز به روز بدتر میشود. این حالت به اقدام فوری نیاز دارد."

اقلیت های "فلا" در ماه فبروی از سوی شبه نظامیانِ عمدتآ مسیحی "ضد بالاکا" در چندین شهرک در غرب بنگویی مورد حمله قرار گرفتند. ادارۀ ملل متحد در امور مهاجرین گزارش میدهد که در حدود ۷۰۰ نفر به امید رفتن به کامرون و چاد از منازل شان فرار کرده اند اما مؤفق به این کار نشدند.

ادواردس میگوید که مسلمانان چندین ماه را در گریز سپری کرده اند و در جریان شب در بُته ها پنهان شده اند و بسیاری از اعضای خانواده و دوستان شان را از دست داده اند.

او افزود:"ماه اپریل شاهد کشتار بیش از ۵۰ تن در حملاتی بود که توسط ملیشه های ضد بالاکا صورت گرفت. آنان همچنان در حدود هفت هزار حیوانی را سر بریدن که مردم از آن امرار معیشت میکردند و به متأثرین، پی آمد های اقتصادی را در قبال داشت."

او علاوه کرد که بسیاری از مردم در شمال، در یالوکی پناه بردند و امیدوار بودند که آن کشور را ترک کنند. یالوکی، زمانی یک شهرک پر رونق بود که ده هزار مسلمان در آن زندگی میکرد. امروز بیجاشدگان فولا، تنها مسلمانانی اند که هنوز در اینجا مقیم اند.

ادواردس می گوید که نیروهای بین المللی در این منطقه نقش مهمی را در حفاظت از مردم داشته ومانع جنایات شده اند.اما او می گوید که مسلمانان در یالوکی هنوز هم تهدیدات شده و از سوی شبه نظامیان مسیحی ضد بالاکا، مورد آزار و اذیت لفظی و فزیکی قرار میگیرند.

تیم ارزیابی ملل متحد که از این منطقه بازدید کرده است، می گوید که بیش از ۹۰ درصد مردم در بیچارگی تمام در انتظار اند تا راهی کامرون و چاد شوند و خواستار وسایط و تدابیر امنیتی اند تا آنان را در رسیدن مصؤون به منزل شان کمک کند.

XS
SM
MD
LG