لینک های دسترسی

Breaking News

بازداشت ۷۴۰ تن به ظن قاچاق موادمخدر در افغانستان


 وزارت داخله می گوید که از آغاز سال تا کنون، حدود ۱۲۳ تُن انواع گوناگون موادمخدر از سوی پولیس مبارزه با موادمخدر کشف و ضبط شده است.
وزارت داخله می گوید که از آغاز سال تا کنون، حدود ۱۲۳ تُن انواع گوناگون موادمخدر از سوی پولیس مبارزه با موادمخدر کشف و ضبط شده است.

در حالی که بر اساس ارقام وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان، ارقام زمین‌های کشت زرع کوکنار از ۱۸۳ هزار هکتار زمین در سال پار، امسال به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است؛ پولیس مبارزه با موادمخدر این کشور نیز از دستاوردهای خود در سه ماه اول امسال سخن می‌زند.

بازمحمد احمدی معین مبارزه با موادمخدر وزارت داخله افغانستان به روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت، بیشتر قاچاقبران و مؤلدین موادمخدر در افغانستان، در سه ماه نخست سال مصروف جمع‌آوری حاصلات کوکنار می‌باشند.

او گفت که از آغاز سال تا کنون، حدود ۱۲۳ تُن انواع گوناگون موادمخدر و مشروبات الکولی از سوی پولیس مبارزه با موادمخدر کشف و ضبط شده و هم‌چنان شش لابراتوار پروسس موادمخدر نیز منهدم گردیده است.

احمدی گفت "البته ما در ربع اول سال ۱۳۹۵، تقریباً ۵۸۸ عملیات خورد و بزرگ را در سرتاسر کشور، به خاطر کشف و ضبط و دستگیری راه‌اندازی کردیم، که تقریباً ۷۴۰ نفر مظنون را در ارتباط به این قضایا دستگیر شده و به پنجه قانون سپرده شده اند".

کشف و ضبط ۸۸میل اسلحه، ۱۱۱ عراده وسایط نقلیه و بیش از دو میلیون و ۵۳ هزار دالر پول نقد از نزد قاچاقبران، دستاوردهای دیگر پولیس مبارزه با موادمخدر افغانستان در سه ماه اول امسال است.

در تازه‌ترین مورد، شش قاچاقبر که ۷۰۰ کیلوگرام تریاک را ولایت بدخشان به فاریاب، هلمند و نهایتاً مرزهای ایران منتقل کند، توسط نیروهای پولیس بغلان شناسایی و گرفتار شدند.

ارقام وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان نشان می‌دهد که سال گذشته با ۱۹ فیصد کاهش، ۱۸۳ هکتار زمین کوکنار کشت شده بود که این رقم امسال به ۲۰۰ هکتار رسیده است.

سال گذشته در ۲۰ ولایت افغانستان کشت کوکنار صورت گرفته بود و امسال نیز همان ولایات را در بر می‌گیرد.

مقامات حکومت افغانستان؛ همکاری شهروندان افغان و جامعه جهانی را با حکومت این کشور در زمینۀ کاهش و محو تولید موادمخدر یک اصل بنیادی برای محو این پدیده خوانده اند.

در همین حال دوسیه‌های ۱۶۴ مظنون پس از بررسی‌های ابتدایی در ولایات مختلف، برای تعقیب عدلی به ریاست عمومی سارنوالی اختصاصی مبارزه علیه جرایم مسکرات و موادمخدر فرستاده شده است.

مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه جرایم مسکرات و موادمخدر افغانستان می‌گوید که در سه ماه نخست سال روان شمسی، محکمۀ ابتدایی این مرکز، ۷۹ قضیه را فیصله کرده است که شامل ۱۲۱ محکوم می‌شود و در این میان دو مؤظف خدمات عامه و هشت زن شامل محکومین استند.

بر اساس خبرنامه این مرکز، محکمۀ استیناف مبارزه علیه جرایم مسکرات و موادمخدر، در همین مدت ۸۸ قضیه را نهایی ساخته است که در نتیجه ۱۴۶ تن به مجازات محکوم گردیده اند.

ارقام معینیت مبارزه با موادمخدر وزارت داخله نشان می‌دهد که افغانستان در زمینۀ مبارزه با موادمخدر سال گذشته توانسته است، بیش از ۴۰۰ قاچاقبر بزرگ که در سطح منطقه و جهان در قاچاق موادمخدر دست داشتند، بازداشت کند.

XS
SM
MD
LG