لینک های دسترسی

Breaking News

ده‌ها تن برضد حصارکشی در امتداد خط دیورند در کابل مظاهره کردند


معترضان می‌خواستند به سوی سفارت پاکستان بروند؛ اما پولیس جلوشان را گرفت
معترضان می‌خواستند به سوی سفارت پاکستان بروند؛ اما پولیس جلوشان را گرفت

امروز پنجشنبه ده‌ها باشندۀ شهر کابل در مخالفت با حصارکشی اردوی پاکستان در امتداد خط دیورند، تظاهرات کردند.

مظاهره‌کنندگان با تجمع در مقابل مسجد عیدگاه قصد راهپیمایی به سوی سفارت پاکستان و سپس شورای ملی افغانستان را داشتند؛ اما پولیس جلو آنان را گرفت و تظاهرات به گونۀ مسالمت‌آمیز در محوطۀ مسجد عیدگاه خاتمه یافت.

معترضان برضد حصاربندی اردوی پاکستان در امتداد خط دیورند و مداخلات آن کشور، شعار دادند.

حبیب‌الرحمان، یکی از سازمان‌دهندگان این تظاهرات گفت، تا زمانی که خط دیورند از بین نرود، صلح و امنیت در افغانستان تأمین نمی‌گردد.

آقای حبیب‌الرحمان افزود "ما از دولت افغانستان، پارلمان، ریاست جمهوری، ریاست اجرائیه می‌خواهیم که برای ایجاد افغانستان بزرگ فشار بیاورند تا خط دیورند از بین برود".

این تظاهرات را "کاروان دفاع ملی از خاک مقدس افغانستان" سازمان‌دهی کرده بود. در این کاروان شماری از جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان جامعۀ مدنی عضویت دارند.

مظاهره‌کنندگان در قطعنامه‌ای شان گفته اند که مردم افغانستان برای دفاع از خاک شان سر می‌دهند؛ اما به هیچ کشور، به ویژه پاکستان اجازه نمی‌دهد که به تمامیت ارضی افغانستان زیان برسانند.‌

در این قطعنامه، حضور نیروهای خارجی در افغانستان، علت دوام کشتار افغان‌ها عنوان شده و این کاروان خواهان خروج این نیروها از این کشور شده است.

مظاهره‌کنندگان همچنان در این قطعنامه، ائتلاف روسیه، ایران و پاکستان در مورد افغانستان را تقبیح کرده اند.

پس از تصمیم اردوی پاکستان مبنی بر حصارکشی در امتداد خط دیورند، برعلاوۀ کابل، در برخی شهرهای دیگر افغانستان نیز تظاهرات شده است.

حدود ۲۰۰ تن از باشندگان شهر گردیز مرکز پکتیا دیروز حصاربندی پاکستان در امتداد خط دیورند را محکوم کردند.

آنان با راه‌اندازی تظاهرات و شعاردادن به ضد پاکستان، از دولت افغانستان خواستند که جلو این اقدام پاکستان را بگیرند.

حکومت افغانستان، پیش از این اقدام اردوی پاکستان برای حصاربندی امتداد خط دیورند را تقبیح کرده و تحرکات آن کشور را یک جانبه و بی‌فایده خوانده است.

احمدشکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان روز چهارشنبه در یک نشست خبری، یکی از اهداف تحرکات نظامی و تخطی‌های مرزی اردوی پاکستان را تغییر ذهنیت جامعه جهانی خواند و افزود که این تحرکات بدون موافقۀ افغانستان هیچ سودی ندارد.

او افزود "با مطرح‌کردن مسأله خط فرضی دیورند، جانب پاکستان به تغییر ذهنیت جامعۀ جهانی تلاش می‌کند، دولت اسلامی افغانستان به ملت اعلان می‌کند که این تلاش نشانۀ قدرت آنها نه؛ بلکه بیانگر ضعف آنها (پاکستان) است".

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان، همچنان تأکید کرد که اگر تلاش‌های دیپلوماتیک در این زمینه ناکام ماند؛ حکومت در این مورد به ملت افغانستان مراجعه می‌کند.

اما؛ اسلام‌آباد خط دیورند را مرز رسمی افغانستان و پاکستان می‌شناسد و می‌گوید در این رابطه تمام بحث‌ها پایان یافته است.

پاکستان، حصارکشی در امتداد خط دیورند با افغانستان را، اقدامی برای جلوگیری ورود هراس‌افگنان از خاک افغانستان به آن کشور می‌داند. پاکستان پیش از این در مورد حملات توپخانه‌یی اش در امتداد خط دیورند گفته است که هدف این حملات، جنگجویانی است که از افغانستان حملات تروریستی را در خاک پاکستان انجام می‌دهد.

XS
SM
MD
LG