لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: هر اقدام طالبان علیه امریکایی‌ها پاسخ فوری و قوی نظامی را در پی خواهد داشت


به دنبال تشدید حملات طالبان و سقوط بیش از ۲۰ ولایت افغانستان به دست آن گروه، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که هرگونه اقدام طالبان علیه امریکایی‌ها در افغانستان با پاسخ "فوری و قوی نظامی ایالات متحده" مواجه خواهد شد.

آقای بایدن روز شنبه ۱۴ اگست (۲۳ اسد) در اعلامیه‌ای گفته است که واشنگتن به نمایندگان طالبان در دوحه تفهیم کرده است که هرگونه اقدام آن گروه در افغانستان که کارمندان یا ماموریت ایالات متحده را به مخاطره بیاندازد، پاسخ سریع و قوی نظامی ایالات متحده را در پی خواهد داشت.

رییس جمهور بایدن گفته است که اعزام حدود ۵۰۰۰ نظامی امریکایی را منظور کرده است تا ماموریت خروج امریکا از افغانستان و نیز تخلیۀ همکاران افغان نظامیان امریکایی که در دو دهۀ پسین، نظامیان امریکایی و حکومت امریکا را کمک کرده اند؛ به گونۀ مصوون انجام شود.

جو بایدن این را هم گفته است که به قوای مسلح و استخبارات ایالات متحده دستور داده است تا قابلیت‌ها و مراقبت های لازم را برای رسیدگی به هرگونه تهدیدات دهشت افگنی آینده از افغانستان، حفظ کنند.

رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، همچنین گفته است که وزیر خارجۀ کابینه‌اش را رهنمایی کرده است تا از محمد اشرف غنی، رییس جمهور و دیگر رهبران افغان که در صدد توقف خونریزی و رسیدن تفاهم سیاسی اند، حمایت کند.

در همین حال، انتونی بلینکن وزیر خارجۀ ایالات متحده در صفحۀ تویتر نگاشته است که روز شنبه ۱۴ اگست (۲۳ اسد)، با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان صحبت کرده است.

آقای بلینکن در این پیام نگاشته است که در این صحبت تیلفونی در مورد "وضعیت کنونی امنیتی و همچنان، تلاش‌های عاجل دپلوماتیک و سیاسی ما برای کاهش خشونت" بحث کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده با نشر اعلامیه از صحبت تیلفونی انتوني بلینکن و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالم مصالحه ملی افغانستان خبر داده و نگاشته است که در این صحبت ضمن تاکید بر تعهد ایالات متحده مبنى بر روابط قوی با دولت افغانستان و حمایت دوامدار واشنگتن از مردم این کشور، در مورد تحولات اخیر افغانستان و "فوریت تلاش‌های دپلماتیک و سیاسی جاری برکاهش خشونت در افغانستان" بحث کرده است.

جوبایدن در این اعلامیه یکبار دیگر با اشاره به گماشته شدن تریسا جاکوبپس به صفت مسوول عملیات انتقال و اسکان مجدد متقاضیان ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا و سایر متحدین افغان بر تعهد ایالات متحده به حمایت از افغان های که امریکا را کمک کرده اند، تاکید کرده است.

آقای بایدن با اشاره به صرف یک تریلیارد دالر برای آموزش، تجهیز و تسلیح قوای مسلح ۳۰۰ هزار نفری افغانستان گفت است که اگر ایالات متحده یک یا پنج سال دیگر هم در افغانستان حضور می داشت، به گفتۀ جو بایدن، هیچ تغیری ایجاد نمی کرد. او جنگ افغانستان را "جنگ داخلی" عنوان کرد.

آقای بایدن بار مسوولیت اوضاع پیش آمده در افغانستان را به نحوی به دوش دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده انداخت و گفت: "زمانیکه تصدی ریاست جمهوری را گرفتم، معامله‌ای را از رییس جمهور پیشین امریکا [ترمپ] به ارث بردم که طالبان را به کمپ دیوید دعوت کرده بود تا در شامگاه یازدهم سپتمبر ۲۰۱۹ به آنان، بحث و گفتگو کند – اینکار به طالبان قوی‌ترین موقف از سال ۲۰۰۱ به این‌سو بخشید."

رییس جمهور ایالات متحده همچنان اذعان داشته است که دونالد ترمپ ضرب الاجل اول می ۲۰۲۱ را برای خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان تعیین کرده بود.

جو بایدن گفت: "اندکی پیش از پایان تصدی ریاست جمهوری او [ترمپ] حضور نظامی امریکا را در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش داد. بنابرین، وقتی من رییس جمهور شدم با یک گزینه رو به رو شدم – دنبال کردن معامله با اندکی تمدید مهلت برای خروج قوا و متحدان ما یا هم افزایش حضور و اعزام نیروهای بیشتر امریکایی برای رزمیدن در جنگ داخلی کشور دیگر."

آقای بایدن با اشاره به اینکه چهارمین رییس جمهور امریکا است که جنگ افغانستان را به ارث می برد گفت: "هرگز این جنگ را به پنجمین رییس جمهور امریکا تحویل نخواهم داد."

XS
SM
MD
LG