لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش ۳۰ درصدی حاصلات سیب دایکندی


آمار ریاست زراعت دایکندی نشان می‌دهد که امسال حاصلات سیب این ولایت بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

سید عبدالواحد فیروزی، رییس این اداره به صدای امریکا گفت که حاصلات سیب این ولایت امسال به ۳۲ هزار و ۴۷۸ تن رسیده است؛ در حالی که سال پارحدود ۲۲ هزار تن بود.

به گفتۀ آقای فیروزی، رفع خشک‌سالی و افزایش ۳۰ در صدی تعداد باغ‌های سیب، دلایل افزایش حاصلات است.

او افزود: "ما هرسال دو کمپاین داریم به خاطر گسترش باغداری که امسال میزان حاصل‌دهی بسیار خوب بوده و درختان سیب در دایکندی توافق بسیار خوب داشته و نتیجه بخش بوده است".

بر بنیاد آمار ریاست زراعت دایکندی، در دو سال اخیر در حدود ۴ هزار جریب زمین تبدیل به باغ‌های سیبب شده است.

در ولایت دایکندی حدود ۱۰ نوع سیب تولید می‌شود که بهترین آن "سیب دخترشاه" است. به گفتۀ مقام‌ها و باغداران این ولایت، در حال حاضر هفت کیلو سیب بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ افغانی در نیلی مرکز دایکندی فروخته می‌شود.

تولیدات سیب دایکندی بیشتر به کابل انتقال یافته و یک سیر آن که معادل هفت کیلو است، ۵۰۰ تا ۶۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

با آن‌که باغداری در دایکندی در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است و دهقانان راضی به نظر می‌رسند اما نبود سرک‌های معیاری برای انتقال این محصول به سایر ولایات از چالش‌های عمدۀ باغداران محسوب می‌شود.

محمدرحیم اخلاقی، یکی از باغداران دایکندی گفت: "حاصلات سیب امسال خیلی خوب بوده و مردم امیدوارند که باز هم بهتر شود اما انتقال این تولیدات به کابل مشکل است".

ولسوالی‌ شهرستان از جمله مناطقی است که بیشترین تولید سیب را در دایکندی دارد.

ریاست زراعت دایکندی می‌پذیرد که به دلیل تولید وافر سیب در این ولایت و مسیرهای ترانسپورتی غیرمعیاری سالانه مقداری از تولیدات سیب دایکندی فاسد می‌شود.

اما مقام‌ها می‌گویند که تلاش برای ایجاد مارکیت مناسب برای سیب این ولایت به خصوص سیب "دختر شاه" در دایکندی جریان دارد تا به زمان اندک به بازارهای داخلی و خارجی صادر شود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG