لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت معارف: ۲.۴ میلیون کودک دختر در افغانستان از تعلیم محروم اند


بر اساس آمار وزارت معارف افغانستان، از هر سه کودک محروم از مکتب دو تن دختر اند
بر اساس آمار وزارت معارف افغانستان، از هر سه کودک محروم از مکتب دو تن دختر اند

وزارت معارف افغانستان در تجلیل از روز جهانی کودکان دختر اعلام کرد که ۳.۵ میلیون کودک افغان از مکتب بازمانده اند که از هر سه تن شان دو تن آنان دختر اند.

روز جهانی کودکان دختر امسال در افغانستان زیر نام "روز جهانی دختر، آماده برای یادگیری، آماده برای زندگی" تجلیل گردید؛ اما اکنون اکثریت کودکان محروم از مکتب را در افغانستان، دختران تشکیل می‌دهند.

ابراهیم شینواری، سرپرست و معین تدریسی وزارت معارف افغانستان در مراسم تجلیل از روز جهانی کودکان دختر، مشکلات فرا راه آموزش دختران واجد شرایط را برشمرد.

او گفت "از جملۀ آن ۳.۵ میلیون کودکانی که واجد شرایط مکتب اند؛ اما شامل مکتب نیستند، از هر سه کودک، دو تن شان دختر اند".

به گفتۀ آقای شینواری، ۵۰ درصد مکاتب افغانستان تعمیر ندارد که خود سد راه دسترسی دختران به مکاتب شمرده می‌شود و ۳۳ درصد مکاتب آب آشامیدنی صحی ندارند.

بر اساس ارقام وزارت معارف افغانستان، در حال حاضر هفت میلیون شاگرد در نزدیک به ۱۲ هزار مکتب در سراسر این کشور درس می‌خوانند که ۳۷ درصد شان را دختران تشکیل می‌دهند.

معین تدریسی وزارت معارف افغانستان تأیید کرد که ۶۰ تا ۷۰ درصد دختران دورۀ لیسه را به پایان نمی‌رسانند.

اما او افزود "برای حل این مشکلات وزارت معارف در پلان ستراتیژیک خود که برای پنج سال ساخته شده است، به آموزش دختران توجه خاص کرده است. توجه در سه بخش است، نخست آن توجه به تعلیم دختران است. در این بخش ما با بزرگان قومی، علمای دینی و شوراهای اجتماعی کار می‌کنیم که آنان برای آگاهی عامه در راستای اهمیت آموزش دختران با ما همکاری کنند".

بر اساس پلان ستراتیژیک وزارت معارف افغانستان، اعمار مکاتب دختران نسبت به ساخت مکاتب پسرانه ارجحیت داده شده است. همچنان استخدام ۳۰ هزار معلم زن برای افزایش آمار دختران در مکاتب در نظر گرفته شده است و در ۵۵ درصد از بست های خالی آن وزارت - ۸۰۰۰ بست - زنان استخدام خواهند شد.

XS
SM
MD
LG