لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد گستردۀ کشورهای عربی از عملکرد اسراییل در مسجد الاقصی


کشورهای عربی، به شمول چهار کشوری که سال گذشته روابط خود را با اسراییل عادی ساختند، زخمی شدن صدها فلسطینی توسط نیروهای امنیتی اسراییل را محکوم کردند.

خشونت‌های چند روز اخیر در اطراف شرق بیت‌المقدس که از سال ۲۰۱۷ به اینسو پیشینه نداشته است، واکنش‌های گستردۀ جهانی را نیز بر انگیخته است.

در میان کشورهایی که از عملکرد نظامیان اسراییلی با فلسطینیان انتقاد کرده اند، سودان، مراکش، امارات متحدۀ عرب و بحرین نیز شامل اند؛ چهار کشوریکه سال گذشته با پیوستن به "توافقات ابراهیم" روابط شان را با اسراییل عادی ساختند.

وزارت خارجۀ سودان با نشر بیانیه‌ای، برخورد نظامیان اسراییل با معترضان فلسطینی را "سرکوبگری" و "عمل قلدرانه" توصیف کرده و از حکومت اسراییل خواسته است که "از اتخاذ اقدامات یک جانبه که فرصت‌های از سرگیری مذاکرات صلح را بر هم می‌زند، پرهیز کند."

امارات متحدۀ عرب و بحرین نیز برخورد نیروهای امنیتی اسراییل با نمازگزاران مسلمان در مسجد الاقصی را محکوم کرده اند.

امارات متحدۀ عرب، مقام‌های اسراییلی را ترغیب کرده است تا برای تشددزدایی و جلوگیری از خشونت مسوولیت بگیرد.

بحرین نیز از حکومت اسراییل خواسته است تا "این تحریک‌آمیزی مطرود علیه مردم بیت المقدس" را متوقف کند.

در عین حال، حکومت مراکش با ابراز "نگرانی شدید" از وضعیت پیش آمده گفته است که "این خشونت‌ها سبب افزایش تنش‌ها خواهد شد".

وزارت خارجۀ عربستان نیز با نشر اعلامیه‌ای طرح‌ اسراییل برای تخلیۀ باشندگان فلسطینی بیت المقدس را رد کرده و خواستار برقراری مجدد مرزبندی‌های پیش از سال ۱۹۶۷ در منطقه شده است.

اسراییل در سال ۱۹۶۷ پس از شش روز جنگ شرق بیت‌المقدس را اشغال کرد و سپس آن را به قلمرو اسراییل ملحق کرد، اقدامی که شمار زیاد کشورهای جهان با آن مخالف اند.

پاپ فرانسس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان نیز روز یکشنبه نهم می (۱۹ ثور) خواستار کاهش خشونت در بیت‌المقدس شد و گفت: "از همه دعوت می‌کنم تا راه حل مشترک را جستجو کنند که بر اساس آن به هویت چند مذهبی و چند فرهنگی این مکان مقدس [مسجد الاقصی] احترام گذاشته شود."

XS
SM
MD
LG