لینک های دسترسی

Breaking News

توافق ارگ و جمعیت روی گماشتن والی جدید بلخ


توافق ارگ و جمعیت روی والی جدید بلخ، پس از سفر ستانکزی و رحیمی به بلخ صورت می‌گیرد
توافق ارگ و جمعیت روی والی جدید بلخ، پس از سفر ستانکزی و رحیمی به بلخ صورت می‌گیرد

یک منبع معتبر حکومتی به رادیو آشنا – صدای امریکا می‌گوید، ریاست جمهوری و حزب جمعیت اسلامی توافق کرده اند که محمد اسحاق رهگذر به عوض انجنیر داوود، به حیث والی بلخ معرفی شود.

منبع می‌افزاید که مراسم رسمی معرفی آقای رهگذر، به سمت ولایت بلخ قبل از مراسم جشن نوروز برگزار خواهد شد.

به گفتۀ منبع، این توافق در ارگ ریاست جمهوری صورت گرفته است و ادارۀ ارگان‌های محلی به زودی، آقای رهگذر را به جای عطامحمد نور، در کرسی ولایت بلخ معرفی خواهد کرد.

از سوی دیگر، منیراحمد فرهاد، سخنگوی عطامحمد نور، والی پیشین بلخ به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، اسم محمداسحاق رهگذر در فهرست پیشنهادی که آقای نور به ریاست جمهوری فرستاده؛ موجود بود.

اما آقای فرهاد افزود، هنوز حکم رئیس جمهور غنی در مورد تقرری آقای رهگذر به ولایت بلخ فرستاده نشده است.

والی جدید بلخ در حالی قرار است به زودی معرفی شود که عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان روز دوشنبه (۲۱حوت) در نشست شورای وزیران گفت "در روزهای آخر سال بسیار خوشحال استیم، مسایلی که در ارتباط به ولایت بلخ هم بود در حال حل شدن است".

توافق روی کرسی ولایت بلخ، پس از سفر محمدمعصوم ستانکزی، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان و عبدالسلام رحیمی، رئیس دفتر رئیس جمهور غنی، به ولایت بلخ اعلام می‌شود.

این دو مقام بلندپایه در اواسط ماه جاری خورشیدی، برای گفتگو با عطامحمد نور، به ولایت بلخ رفته بودند و ظاهرأ در همین دیدارها دوطرف به توافق رسیده اند.

ارگ به تاریخ ۲۷ قوس اعلام کرد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان استعفای عطامحمد نور را از ولایت بلخ منظور کرده و محمد داوود به عنوان والی تازۀ بلخ گماشته شده است.

این تصمیم رئیس جمهور غنی، با واکنش تند عطامحمد نور، مواجه شد و آقای نور، اعلام کرد که استعفای وی منتفی است. همچنان آقای نور، تصمیم در مورد پذیرفتن و نپذیرفتن این مسأله را به رهبری حزب جمعیت واگذار کرد.

محمداسحاق رهگذر، در بلخ متولد شده است و در دورۀ پانزدهم و شانزدهم ولسی جرگۀ نمایندۀ آن ولایت بود. رهگذر پیش از این در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ نیز به حیث والی بلخ کار می‌کرد.

او همچنان یک فرمانده حزب جمعیت بود و فرماندهی پولیس بلخ را نیز برای مدتی به دوش داشته است.

XS
SM
MD
LG