لینک های دسترسی

Breaking News

تقابل ارگ و کرزی پس از حملۀ بمی بزرگ امریکا در اچین


وزارت دفاع می‌گوید که در آن حمله ۹۶ داعشی کشته و چهار مرکز آن گروه تخریب شده است
وزارت دفاع می‌گوید که در آن حمله ۹۶ داعشی کشته و چهار مرکز آن گروه تخریب شده است

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در نتیجۀ پرتاب بزرگترین بم قوای هوایی امریکا به شمول ۱۳ قوماندان داعش، ۹۶ تن از افراد آن گروه کشته شده اند، موضوعی که سبب جر و بحث میان ارگ و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان شده است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که پس از پرتاب بزرگترین بم قوای هوایی امریکا بر پناهگاه‌های داعش در منطقه مامند دره اسدخیل ولسوالی اچین ننگرهار، عملیات تصفیوی مراکز داعش با احتیاط به پیش برده می‌شود.

این وزارت، در گزارشی از تأثیرات بم مادر بر گروه داعش گفته است، در آن حمله که منجر به انهدام چهار مرکز شد، در تونل‌های آن مراکز، ۹۶ داعشی از پا در آمده اند که شماری از قوماندان خارجی و افغان آن گروه نیز شامل کشته‌شدگان است.

در این گزارش وزارت دفاع آمده است که در بین قوماندانان بزرگ کشته‌شده "ابوبکر، حمزه، شاهد، عمر، ولکان برادر حافظ سعید، ممتاز صاحب منسب اسبق اردوی پاکستان، محمد، الاگیتا هندی، یاسر خراسانی، عمران، آفتاب‌خان پنجابی و شیخ اوقاص از ایبت‌آباد پاکستان که مربوط لشکر طیبه بود، شامل اند".

این وزارت همچنان گفته است که در حمله‌ای هوایی در منطقۀ جمال‌خیل ولسوالی اچین، یک موتر مملو از مواد انفجاری داعش هدف قرار گرفته و از بین رفته است.

مقام‌های ولایتی ننگرهار، از کشته‌شدن دو مهاجم انتحاری داعش در ساحۀ جمال‌خیل ولسوالی اچین خبر داده اند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به صدای امریکا گفت که دیشب یک موتر داتسن که مواد منفجره بارگیری شده بود و دو مهاجم انتحاری در آن سوار بودند، در ساحۀ باندر ولسوالی اچین، هدف حمله نیروهای خارجی قرار گرفت و از بین برده شد.

به گفتۀ خوگیانی، آن مهاجمان می‌خواستند که با استفاده از موتر مملو از مواد منفجره، قوماندانی امنیه ولسوالی اچین را هدف قرار دهند که مؤفق به این کار نشده و از پا در آمدند.

تا اکنون گروه داعش در مورد پرتاب بم مادر (بزرگ‌ترین بم دست‌داشتۀ قوای هوایی) امریکا، عملیات روان برضد آن گروه و ادعاهای تلفات داعشیان، هنوز چیزی نگفته است.

مقام‌های محلی در ولسوالی اچین گفته اند، عملیات تصفیوی جاری نیروهای ویژه افغان در مراکز داعش با احتیاط به پیش برده می‌شود.

به گفتۀ آن مقام‌ها، در این عملیات نظامیان افغان را نیروهای هوایی مأموریت حمایت قاطع همکاری می‌کنند و به آنان مشوره نیز می‌دهند.

تقابل ارگ و کرزی

قوای هوایی امریکا، بزرگ‌ترین بم را در ولسوالی اچین شب پنجشنبه بر مواضع داعش پرتاب کرد.

استعمال مادر بم‌ها، سبب برخی واکنش‌ها در داخل افغانسستان نیز شده است که بزرگترین و تندترین آن، اظهارات حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان است.

او ضمن تقبیح پرتاب آن بم توسط قوای هوایی امریکا، حکومت افغانستان را نیز نکوهش کرده و گفته است که چرا چنین اجازه‌ای را به نیروهای امریکایی داده است؟

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفته است که حکومت وحدت ملی را پس از این نمایندۀ خود نمی‌داند و از آن حمایت نمی‌کند.

ارگ به پاسخ این اظهارات حامد کرزی، در صفحۀ تویترش نوشته است "هر افغان حق اظهار نظر خود را دارد و در افغانستان کشوری آزادی بیان است".

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان این تویت ارگ را بی‌پاسخ نگذاشته و در حساب تویتر خود نوشته است "طوری که اشرف غنی، از کاربرد بزرگترین بم امریکا در افغانستان حمایت می‌کند، در حقیقت ما همه از حق آزادی بیان استفاده می‌کنیم".

پس از مخالفت حامد کرزی در قبال آن حمله بمی، سفیر روسیه مقیم کابل، اولین دیپلومات خارجی بود که روز گذشته با وی دیدار کرده است.

سفارت امریکا در کابل، ابراز نظر در مورد اظهارات حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG