لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: تصمیم پاکستان در مورد مناطق قبایلی مخالف توافق ۱۹۲۱ است


ریاست جمهوری افغانستان ادغام مناطق قبایلی با ایالت خیبر پشتون خوا را "تصمیم یکجانبه" خواند و گفته است که هر نوع اقدامات سیاسی و نظامی در آن منطقه بدون مشوره میان دو کشور، برخلاف توافقات ۱۹۲۱ میان هند بریتانیایی و افغانستان است.

ارگ با نشر اعلامیه ای در واکنش به تصمیم روز پنجشنبه پارلمان پاکستان، گفته است که کابل همواره به خاطر مداخله های نظامی پاکستان و تصمیم یکجانبۀ آن کشوربه منظور تغییرات وضعیت سیاسی مردم قبایلی ساکن در امتداد خط دیورند، نگرانی خود رااز طرق دیپلوماتیک با مقامات اسلام آباد و جامعه بین المللیمطرح کرده است.

در اعلامیه ریاست جمهوری همچنین آمده است که پارلمان پاکستان تصمیم ادغام مناطق قبایلی را با ایالت خیبر پشتون خوا در حالی اتخاذ کرده است که وضعیت نظامی در آن مناطق حاکم بوده و "هرگونه تصمیم در مناطق قبایلی باید در روشنی اجماع مردم صورت گیرد تا از ارادۀ آنان" نمایندگی کند.

در این اعلامیه همچنین آمده است که حکومت افغانستان با درک "سیستم غیر انسانی حاکم در مناطق قبایلی" تصمیم یکجانبۀ در باره سلب خود مختاری مناطق قبایلیرا که بدون مشورۀ مردم آن منطقه و مقامات افغانستان صورت گرفته است، راه حل مشکل نمی داند.

اسامبلۀ قومی پارلمان پاکستان روز پنجشنبه در یک اقدام بی‌سابقه با ۲۲۹ رای موافق و ۲۹ رای مخالف، مسوده قانونی ادغام مناطق قبایلی "فاتا" را با ایالت خیبر پشتونخوا تائید کرد

بر اساس موافقه‌ای صورت گرفته میان حاکمان وقت هند بریتانوی و افغانستان، در امتداد خط دیورند هفت "قبایل اجنسی" در تنظیم امور خویش، باید تا اندازۀ مستقل باشند.

بربنیاد این موافقه، مناطق قبایلی "فاتا" منطقه آزاد خوانده می‌شود و حکومت با استفاده از نظام فدرالی این مناطق را اداره می‌کند که در امور داخلی خویش استقلال دارند.

حکومت افغانستان، در مورد خط دیورند با پاکستان اختلاف دارد و آنرا نمی‌پذیرد. اما پاکستان این خط را سرحد میان دو کشور می‌خواند و هرنوع بحث در این مورد را ختم شده می‌داند.

XS
SM
MD
LG