لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ نگران موقفگیری توهین آمیز رسانه های پاکستان نیست


مشاور امنیت ملی و بین المللی پاکستان می گوید که اظهارات رئیس جمهور غنی در هند به میل دهلی جدید بود
مشاور امنیت ملی و بین المللی پاکستان می گوید که اظهارات رئیس جمهور غنی در هند به میل دهلی جدید بود

در واکنش به اظهارات توهین آمیز رسانه های پاکستانی در برابر رئیس جمهور افغانستان، ارگ نیز به گونه ای ضمنی واکنش نشان داد.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، در مصاحبه ای با صدای امریکا گفت، آنچه را که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در نشست قلب آسیا در مورد پاکستان گفت، انعکاس واقعیت ها در منطقه می باشد که مورد استقبال گستردۀ رسانه های افغانستان قرار گرفت.

اما آقای مرتضوی موقفگیری های توهین آمیز رسانه های پاکستانی در مقابل رئیس غنی را یک امر عادی تلقی کرد.

آقای مرتضوی گفت "بسیار طبیعی است، کسانیکه طرفدار صلح و ثبات افغانستان نیستند، بدون شک از این پیام ها استقبال نمی کنند".

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:59 0:00

حملات لفظی و توهین آمیز رسانه های پاکستانی در برابر آقای غنی پس از آن صورت گرفت که رئیس جمهور افغانستان در جریان نشست قلب آسیا که در هند برگزار شده بود، چندین بار به گونۀ ضمی پاکستان را حامی افراطگرایی در منطقه عنوان کرد.

آقای غنی حتی خطاب به سرتاج عزیز،مشاور امنیت ملی و امور بین‌المللی پاکستان، گفت که ۵۰۰ میلیون دالری که پاکستان در کنفرانس بروکسل برای افغانستان تعهد کرده است، نمی تواند به روند صلح افغانستان کمک کند، مگر اینکه اسلام آباد این پول را در راستای مبارزه بر ضد افراطگرایی استفاده کند.

به تعقیب اظهارات رئیس جمهور افغانستان، سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و بین المللی پاکستان، طی کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت که آقای غنی چیزی را بیان کرد که هند خواهان آن بود. حتی آقای عزیز هند را متهم به تلاش های کرد که می خواهد افغانستان و پاکستان را از هم جدا کند.

اظهارات رئیس جمهور افغانستان مورد اهانت رسانه های پاکستانی قرار گرفت
اظهارات رئیس جمهور افغانستان مورد اهانت رسانه های پاکستانی قرار گرفت

اما واکنش برخی از رسانه های پاکستان در برابر اظهارات رئیس جمهور افغانستان به مراتب لحن شدید تر و توهین آمیز داشت. عامر لیاقت، گویندۀ تلویزیون "بول" در حالیکه نشرات به صورت زنده بخش می شد، رئیس جمهور افغانستان را شخص " احسان فراموش، بدکردار و انسان بی نهایت پست" خطاب کرد.

استقبال از اظهارات رئیس جمهور غنی

بر عکس انتقاد های شدید سیاستمداران و رسانه های پاکستانی از اظهارات رئیس جمهور افغانستان، اظهارات آقای غنی در افغانستان مورد استقبال گسترده و حتی منتقدین اش قرار گرفته است.

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان که گاه گاهی از پالیسی های رئیس جمهور غنی در مقابل پاکستان انتقاد می کند، در صفحۀ تویتر خود نوشته است که از موقفگیری های اخیر حکومت افغانستان بر ضد "پالیسی های دو روی پاکستان"حمایت می کند.

امرالله صالح که در گذشته وی نیز ریاست امنیت ملی افغانستان را بر عهده داشت و از منتقدین آقای غنی به شمار میرود، نیز در صفحۀ توتیر خود از اظهارات رئیس جمهور افغانستان استقبال کرده است. آقای صالح نوشته است که "عقاب زخمی هیچگاهی رام نمی شود و این احساسی است که افغان ها در مقابل پاکستان دارند.

آقای صالح همچنین از رئیس جمهور افغانستان به دلیل رد تعهد پولی پاکستان برای افغانستان ابراز سپاس گذاری کرده است، زیرا به باور وی پول حکومت پاکستان "آغشته با خون" است.

توهین به مردم افغانستان

مجیب خلوتگر، رئیس حمایت کنندۀ رسانه های آزاد افغانستان یا نی، در مصاحبه ای با صدای امریکا واکنش ژورنالستان و رسانه های پاکستانی را خلاف موازین رسانه ای و توهین به مردم افغانستان تلقی کرد و گفت که " اهانت به رئیس جمهور یک کشور، اهانت به تمام شهروندان یک کشور شمرده می شود".

آقای خلوتگر همچنین گفت، آنچه را که رسانه های پاکستانی در مورد رئیس جمهور افغانستان نشر کردند، "نه شایسته یک رسانۀ بی طرف و حرفه ای است، و نه شایستۀ یک خبرنگار بی طرف. آنان باید به صورت رسمی و رسانه ای پوزش بخواهند".

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:57 0:00

سابقۀ موقفگیری های توهین آمیز در پاکستان

تا حال معلوم نیست که آیا رسانه های پاکستانی به صورت همآهنگ و سیستماتیک اقدام به این گونه واکنش های توهین آمیز زده اند و یا شماری اندکی آنان به صورت پراگنده از خود این گونه واکنش نشان داده اند.

اما سمیع یوسف زی، خبرنگار نیوز ویک در پاکستان، می گوید که چنین نوع موقفگیری ها در برخی از رسانه های آن کشور یک امر معمول است.

به گفتۀ آقای یوسف زی، حتی برخی از رسانه های پاکستانی گاه گاهی صدراعظم پاکستان را دست نشاندۀ هند خطاب می کنند و اظهارات توهین آمیز رسانه های پاکستان در مورد افغانستان هم پدیدۀ تازه نیست.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG