لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: طالبان از کشتن افغان‌ها دست بردار نشده اند 


ریاست جمهوری افغانستان امروز هشتم ماه می ۱۹ ثور با نشر اعلامیهٔ‌ گفته است که با وجود پیشنهاد مکرر آتش‌بس، طالبان از کشتن افغان‌ها دست برنداشته اند.

در این اعلامیه که در پیوند به حمله بر قوماندان امنیه خوست نشر شده آمده است: " رییس جمهور غنی، مردم و جامعه جهانی برای مبارزه موثر با کروناویروس و تامین صلح پایدار، بارها به طالبان پیشنهاد آتش‌بس بشری را داده اند، اما متاسفانه طالبان هنوز هم از جنگ و کشتن افغان‌ها دست برنداشته اند. امیدواریم که طالبان آتش‌بس بشری را بپذیرند."

طالبان امروز مسوولیت انفجار یک بم کنار جاده را بر عهده گرفتند که در آن سید احمد بابازی، قوماندان امنیه ولایت خوست و سه تن دیگر کشته شدند.

این درحالی است که وزیر دفاع امریکا به روز سه شنبه گفت که طالبان در کاهش خشونت ناکام مانده اند.

مارک اسپر،‌ وزیر دفاع امریکا افزود که طالبان پس از امضای توافقنامه بر نیروهای خارجی حمله نکرده اند، اما حملات شان را بر نیروهای افغان تزیید بخشیده اند.

جنرال سکات میلر، قوماندان نیروهای حمایت قاطع به رهبری ایالات متحده در افغانستان هفتهٔ‌ گذشته به طالبان هشدار داده گفت که در صورت عدم کاهش خشونت‌ها در انتظار پاسخ باشند.

طالبان به روز دوشنبه مسوولیت حمله انتحاری بر یک پایگاه نظامی نیروهای افغان در ولایت هلمند را به عهده گرفتند که در آن سه منسوب امنیتی افغانستان کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

پیش از این، شورای امنیت ملی افغانستان گفته بود که طالبان حملات شان را تشدید بخشیده و در هفته نخست ماه رمضان در ۱۷ ولایت، ۱۷ غیر نظامی را کشته و ۴۹ تن دیگر را زخمی کرده اند.

توقع می‌رفت که با امضای توافقنامه صلح در ماه فبروری ۲۰۲۰ میلادی میان ایالات متحده و طالبان، خشونت‌ها کاهش یافته و زمینه برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی باز شود تا جنگ ۱۸ ساله در افغانستان پایان یابد.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که در دیدار با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان، در مورد مسایل مختلف از جمله آغاز فوری مذاکرات بین الافغانی صحبت کرده است.

کاهش خشونت طالبان و رهایی ۵۰۰۰ زندانی آن گروه از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی حکومت از قید طالبان، از نکات اساسی توافقنامۀ امریکا-طالبان است که به تاریخ ۲۹ فبروری میان نمایندگان دو طرف در قطر امضا شد.

اما مقام‌های افغان مدعی‌اند که پس از امضای این توافقنامه خشونت طالبان بر عکس افزایش یافته است و مردم افغانستان را نسبت به صلح با این گروه بی باور کرده است.

XS
SM
MD
LG