لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: خواست‌های ملا عباس، خواست‌های دشمنان مردم افغانستان است 


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که تقاضای شیر محمد عباس ستانکزی، معاون هیات مذاکره کنندهٔ طالبان مبنی بر استعفای محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، آنچه است که دشمنان مردم افغانستان آنرا می‌خواهند.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت: "دورۀ کار رییس جمهور افغانستان را قانون اساسی تعیین کرده و این نظام مشروعیت خود را مستقیماً از مردم گرفته است. در این بخش، قانون بسیار وضاحت دارد و خواست‌های ملا عباس، خواست‌های دشمنان مردم افغانستان است که آنان انقطاع این نظام را می‌خواهند و ما را به سال‌های دهۀ ۹۰ برمی‌گرداند."

عباس ستانکزی در یک نشست خبری امروز ۲۹ جنوری (۱۰ دلو) در مسکو گفت: "امروز اگر اشرف غنی از جنگ دست بردارد و بگوید که استعفا می‌کند و برای صلح قربانی می‌دهد ما حاضر استیم به مذاکره برای حکومت جدید… به همین دلیل هم مذاکره می‌کنیم."

آقای ستانکزی حکومت کنونی افغانستان را "یگانه مانع" در برابر صلح عنوان کرده است.

آما آقای مینه‌پال گفت که گروه طالبان خواستار صلح نه بلکه خواهان جنگ اند.

او افزود: " مردم افغانستان می‌خواهند همین نظام حفظ شود. مطابق توافقی که امریکا با طالبان کرده، یکی تعهدات همین بود که خشونت را کاهش می‌دهند و به این خشونت‌ها پایان می‌دهند و ما می‌رویم به سوی یک آتش‌بس دایمی و سرتاسری، ولی برعکس طالبان جنگ را شدت داده اند، خشونت زیاد شده، به جای این که خشونت‌ها باید کاهش می یافت. ارادۀ طالبان برای جنگ است نه برای صلح."

پیش از این، رییس جمهور غنی در مصاحبهٔ با شبکهٔ تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته بود که می‌خواهد قدرت را از طریق اراده مردم به جانشین منتخب خودش تحویل دهد.

او گفته بود: "یک موضوع باید وضاحت داشته باشد، جامعه افغانستان خواهان برگشت به گذشته نیست و ما جامعه‌ای نیستیم که رویکرد و طرزفکر طالبانی بر ما تحمیل شود."

طالبان در حالی استعفای آقای غنی را مطرح کرده اند که او پیش از این در اشاره به ترک قدرت گفته بود که از خطرات احتمالی صلح آگاهی دارد و نباید در گفتگوهای صلح، اشتباه حکومت داکتر نجیب الله تکرار شود.

آقای غنی گفته بود که او صلح با تدبیر می‌خواهد: "ما بخاطری به تدبیر تأکید می کنیم که از تجربه زمان داکتر نجیب الله آگاهی داریم، ما همه می دانیم که او چگونه فریب داده شد، سازمان ملل متحد به وی تضمین تامین صلح داده بود، اما متاسفانه به فاجعه انجامید."

پس از امضا توافقنامه با ایالات متحده و آغاز مذاکرات بین الافغانی این نخستین بار است که گروه طالبان به گونهٔ علنی خواهان استعفای رییس جمهور غنی از قدرت شده است.

XS
SM
MD
LG