لینک های دسترسی

Breaking News

غنی و عبدالله وزارت های امنیتی را تبادله کرده اند


تاهنوز روشن نیست که آیا ریاست جمهوری سرپرست های تعیین شده را به ولسی جرگه معرفی می کند یاخیر.
تاهنوز روشن نیست که آیا ریاست جمهوری سرپرست های تعیین شده را به ولسی جرگه معرفی می کند یاخیر.

وزارت خانه های کابینۀ افغانستان، به ویژه سکتور امنیتی آن با توافق رئیس جمهور و رئیس اجراییۀ افغانستان انتخاب و به ولسی جرگه معرفی می گردد.

اما گویا این بار، سرپرست های وزارت دفاع و ریاست امنیت افغانستان بین ریاست جمهوری و ریاست اجراییه تبادله شده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، با صدور فرمانی دگر جنرال عبدالله خان را به حیث سرپرست وزارت دفاع و معصوم ستانکزی را که از چندی به اینسو سمت سرپرستی آن وزارت را داشت به حیث وزیر مشاور و سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان معرفی کرد.

عتیق الله امرخیل، تحلیلگر مسایل نظامی به صدای امریکا گفت که جنرال عبدالله خان مربوط حزب جمعیت و از طرفداران داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ افغانستان است، حالانکه معصوم ستانکزی از افراد پیشنهادی رئیس جمهور غنی می باشد که نتوانست برای پست وزارت دفاع، رای اعتماد کسب کند.

پیش از این، آقای غنی تلاش ورزیده بود در وزارت دفاع، شخص مورد نظر خودش را معرفی کند، حالانکه در ریاست اجراییه نفر مورد اعتماد آقای غنی گماشته می شد.

تا هنوز روشن نیست که این دو سرپرست چه زمانی به ولسی جرگه معرفی خواهد شد و اگر همچو اقدامی صورت گیرد، خواهند توانست از ولسی جرگه رای اعتماد کسب کنند یا خیر؟

تحصیلات و سابقۀ کاری

اما آقای امرخیل که به گفتۀ خودش با هر دو فرد پیشنهادی رئیس جمهور کار کرده و از نزدیک با آنان شناخت دارد، آقای عبدالله و ستانکزی را افراد لایق و کار کشته می خواند.

آقای امرخیل گفت که جنرال عبدالله تحصیلات خود را در رشتۀ توپچی در اتحاد جماهیر شوروی وقت تکمیل کرده و در دوره های ریاست جمهوری داکتر نجیب، برهان الدین ربانی، رژیم طالبان و دورۀ پس از سقوط آن رژیم در پست های مختلف وزارت دفاع کار کرده است.

آقای امرخیل، معصوم ستانکزی را نیز شخص لایق و با شخصیت خواند و گفت که در بخش توپچی تحصیل کرده؛ اما، در گرفتن رای تایید وی از ولسی جرگه، ابراز شک و تردید کرد.

معصوم ستانکزی، در دورۀ ریاست جمهوری حامد کرزی، به حیث رئیس دارالانشای شورای عالی صلح نیز ایفای وظیفه کرده است.

جنرال امرخیل می گوید آقای ستانکزی "بنابر دلایل سلیقه ای و هم به خاطریکه فکر می شد علت کشته شدن آقای ربانی شخص وی بوده باشد، در پست وزارت دفاع از ولسی جرگه رای اعتماد نگرفت."

پست وزارت دفاع، از زمان ایجاد حکومت وحدت ملی توسط سرپرست اداره شده است و از سوی دیگر ریاست امنیت ملی نیز پس از کناره گیری رحمت الله نبیل، توسط مسعود اندرابی سرپرستی می شد.

کارشناسان عامل نا امنی ها و حملات انتحاری در شهر ها به ویژه کابل را موجودیت "سرپرست" در پست های کلیدی سکتور امنیتی افغانستان عنوان می کنند.

اینکه تبادله پست های وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی افغانستان بین رهبران حکومت وحدت ملی چه اندازه در بهبود وضعیت امنیتی آن کشور ممد واقع خواهد شد، در آینده نزدیک روشن خواهد شد.

XS
SM
MD
LG