لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا حالت فوق العادۀ امنیتی در آن کشور اعلام کرد


یک نوجوان اشتراک کننده در کنسرت که در انفجار مجروح شده است
یک نوجوان اشتراک کننده در کنسرت که در انفجار مجروح شده است

بریتانیا حالت فوق العادۀ امنیتی را در آن کشور اعلام کرد.

تریسا می، صدراعظم بریتانیا سه شنبه یک روز پس از رویداد مرگبار در شهر مانچستر، در خطابه یی به مردم کشورش، بالاترین سطح تهدید دهشت افگنی را اعلام کرد.

اعلام حالت فوق العاده به این معنی است که یک حملۀ دیگر دهشت افگنی احتمالاً قریب الوقوع است.

پولیس بریتانیا تلاش دارد دریابد که آیا حمله کننده به تنهایی این عمل را انجام داده یا بخشی از یک شبکۀ بزرگتر دهشت افگنی می باشد.

گروه دولت اسلامی یا داعش گفته است که حملۀ شام دو شنبه را در بریتانیا یک جنگجوی آن گروه انجام داده است.

داعش با نشر پیامی در تلگرام نوشته است که "یک سرباز خلافت" مواد انفجاری را در محل برگزاری کنسرت تعبیه کرده بود.

در این حمله که در یک کنسرت در شهر مانچستر صورت گرفت ٢٢ تن به شمول چند كودك کشته و حدود ۵۹ نفر دیگر مجروح شده است.

پولیس بریتانیا گفته است که مرد ۲۲ ساله به نام سلمان عابدی را در پیوند با این رویداد مرگبار دستگیر کرده است.

یک زن به یادبود از قربانیان رویداد دوشنبه شب، در مرکز شهر مانچستر دستۀ گل می گذارد.
یک زن به یادبود از قربانیان رویداد دوشنبه شب، در مرکز شهر مانچستر دستۀ گل می گذارد.

مقام‌ها در مورد سلمان عابدی جزئیات بیشتر نداده اند، اما روزنامه تلگراف بریتانیا گزارش داده است که عابدی در سال ۱۹۹۴ در یک خانواده مهاجر لیبیایی در شهر مانچستر متولد شده است.

پولیس بریتانیا گفته است که حمله انتحاری بود و لحظاتی پس از ختم کنسرت "آریانا گراندی" ستارۀ موسیقی پاپ امریکایی صورت گرفته است.

تریسا می، صدراعظم بریتانیا مراتب تسلیت و همدردی خود را با خانواده های قربانیان و مجروحین رویداد ابراز داشت و رویداد را "حملۀ دهشت افگنی وحشتناک" خواند.

اشتراک کنندگان آن کنسرت که نزدیک به ۲۱ هزار نفر می رسید، اکثر دختران جوان از هواداران "گراندی" بوده اند. مسوولین گروه موسیقی "آریانا گراندی" گفته اند که خانم گراندی "صحت دارد و خوب" است.

پولیس بریتانیا با نشر اعلامیه یی اذعان داشته است که در حال حاضر این رویداد را به مثابۀ یک "عمل دهشت افگنانه" تحت بررسی قرار می دهد تا اینکه جزییات بیشتری در دسترس قرار گیرد.

اگر این حمله "دهشت افگنانه" ثابت شود، مرگبار ترین حملۀ جنگجویان بر بریتانیا از جولای ۲۰۰۵ به اینسو خواهد بود.

امبولانس ها در محل رویداد رسیده اند. پولیس بریتانیا از مردم خواسته است تا به محل رویداد نزدیک نشوند.

آریانا گراندی، هنرمند پاپ امریکایی
آریانا گراندی، هنرمند پاپ امریکایی

در اوایل این رویداد که به گفتۀ پولیس حوالی بعد از ۱۰:۳۵شب به وقت مانچستر رخ داده است، بسیاری رسانه ها از دو انفجار گزارش داده بودند اما مقامات آن را تایید نکردند.

نوار های ویدیویی که در صفحات فیسبوک به نشر رسیده نشاندهندۀ هرج و مرج و سراسیمگی اشتراک کنندگان کنسرت است که به گفتۀ شاهدان پس از شنیدن "آواز مهیب انفجار" دست و پاچه شده و به هر سو پراگنده شدند.

یک نوار ویدیویی از جریان کنسرت نشان می دهد که هزاران اشتراک کنندگان کنسرت با تقلا و فریاد ها، تلاش دارند ساختمان را ترک گویند و بوت ها، تلیفون های همراه و جاکت ها در صحن محل برگزاری کنسرت به چشم می خورد.

رویداد هرج و مرج را در جریان رفت و آمد وسایط نیز ایجاد کرده و خدمات قطار آهن مانچستر لغو شده است.

خانواده های نگران که کودکان شان را با خود به کنسرت آورده بودند در بیرون محل برگزاری کنسرت تجمع کرده و در تلاش فرزندان شان بودند. گزارش ها می رساند که یک هوتل در نزدیکی محل رویداد، دروازه های خود را به روی کودکانی باز کرده که در جستجوی پدر و مادر خود اند.

رانندگان تکسی در شهر مانچستر میتر های خود را خاموش کرده و به مردم پیشنهاد می کردند تا داخل موتر شده و هر جاییکه خواسته باشند آنان را برسانند.

پولیس بریتانیا در محل رویداد انفجار در شهر مانچستر
پولیس بریتانیا در محل رویداد انفجار در شهر مانچستر

مقامات سطح "شدید" هشداریۀ دهشت افگنی را در بریتانیا اعلام كرده اند که دومین بلندترین سطح می باشد.

برخی از افراد شامل در کنسرت می گویند که در داخل محوطۀ کنسرت بالون های وجود داشت که احتمالاً مملو با گاز بوده باشد.

مقامات گفته اند که احتمال افزایش تلفات ناشی از این رویداد وجود دارد. تاکنون کسی یا گروهی مسوولیت حمله را به عهده نگرفته است.

آریانا گراندی، هنرمند پاپ امریکایی مصروف یک سفر اروپا است که به تاریخ ۳ فبروری از شهر فونیکس اریزونا امریکا آغاز شد. اين آواز خوان امريكايى پس از اين رويداد برنامه هاى بعدى سفرش را به كشور هاى مختلف دنيا لغو كرده است.

قرار بود پس از شهر مانچستر بريتانيا، به جانب اروپا به کشور های بلجیم، پولند، آلمان، سویس و فرانسه برود. پس از آن در برنامه سفرش در طول تابستان، اين هنرمند پاپ توقفی در برازیل، ارژنتاین، کوستاریکا، مکسیکو مى داشت و بعداً هم قرار بود به جاپان، تایلند، فلیپین، نیوزیلاند و آسترالیا برود.

XS
SM
MD
LG