لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی مشروط صدر اعظم ارمنستان به برگزاری انتخابات زود هنگام


نیکول پاشینیان، صدر اعظم ارمنستان گفته است که اگر مخالفان سیاسی وی به برخی شرایط مشخص توافق کنند، آماده است انتخابات پیش از وقت پارلمانی را برگزار کند.

آقای پاشینیان در سخنرانی در جمعی از هوادارانش پیشنهاد کرد که در ماه اکتوبر همه‌پرسی برای تدوین قانون اساسی جدید برگزار شود و نیز گفت که تحت شرایط خاص، برگزاری انتخابات زودهنگام ممکن است.

پاشینیان که از سال ۲۰۱۸ به اینسو قدرت را در ارمنستان در دست دارد، پس از توافق آتش‌بس با آذربایجان زیر فشار فزاینده قرار گرفته است. اما فشارها بر وی هفتۀ گذشته زمانی افزایش یافت که اردو خواستار کناره گیری وی شد.

آقای پاشینیان گفته است که جناح‌های سیاسی در پارلمان ارمنستان باید تعهد کتبی بدهند که پس از کناره گیری وی از قدرت، که راه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام باز می‌کند، کسی دیگری را به صفت صدر اعظم انتخاب نکنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری انترفکس گزارش داده که صدر اعظم پاشینیان گفته است: "به سمت انتخابات خواهیم رفت و خواهیم دید که مردم کی را می‌پزیرند."

همزمان با راهپیمایی هزاران نفر از طرفداران صدر اعظم پاشینیان، چندین هزار نفر از مخالفان وی در برابر ساختمان پارلمان ارمنستان تجمع کرده و با اهتزاز پرچم کشورشان شعار "ارمنستان عاری از نیکول" را سر می‌دادند.

پس از آنکه اردوی ارمنستان خواستار کناره گیری صدر اعظم شد، آقای پاشینیان دستور برکناری اونیک گاسپاریان، لوی درستیز اردو را صادر کرد، اما رییس جمهور ارمنستان که باید رسماً برکناری آقای گاسپاریان را منظور کند، این اقدام را غیرقانونی خوانده و گفته است که اردو باید از سیاست دور نگهداشته شود.

با اینحال، آقای پاشینیان فرمان برکناری لوی درستیز اردو را دوباره به دفتر ریاست جمهوری فرستاده است و به نقل از خبرگزاری انترفکس، شورای امنیت ملی ارمنستان روز دوشنبه از ارمن سارکیسیان، رییس جمهور آن کشور خواسته است تا برکناری لوی درستیز را منظور کند.

نیکول پاشینیان در نومبر سال گذشته توافق آتش‌بس را با ارمنستان امضا کرد و به جنگ میان ارمنی‌تباران قره‌باغ با نیروهای آذربایجان پایان بخشید. بر اساس این توافق، ارمنستان بخش‌هایی از قره‌باغ را به آذربایجان تسلیم کرد و نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ مستقر شدند.

منتقدان و مخالفان سیاسی آقای پاشینیان استدلال می‌کنند که صدر اعظم ارمنستان جنگ قره‌باغ را درست رهبری نکرد و وارد یک آتش‌بس "تحقیر‌آمیز" با آذربایجان شده است، از اینرو به گفتۀ آنان وی باید از قدرت کنار برود.

صدر اعظم ارمنستان هرچند مسوولیت پیامدهای جنگ قره‌باغ و توافق آتش‌بس را پذیرفته است، تا کنون از کناره گیری از قدرت امتناع ورزیده است.

اکثریت جمعیت قره‌باغ ارمنی‌تبار اند، اما این ساحه به گونۀ کامل در داخل خاک آذربایجان موقعیت دارد.

XS
SM
MD
LG